Rynek e-handlu systematycznie rośnie. Ma dobre perspektywy

Innowacje technologiczne, zmiany pokoleniowe i ewoluujące oczekiwania konsumentów to główne motory dynamiki e-commerce. Jakie trendy są najbardziej widoczne?

Publikacja: 16.01.2025 22:31

Nieustannie rosnąca wartość rynku e-commerce daje podstawy do kontynuacji tego trendu na pograniczu jedno- i dwucyfrowej dynamiki. Dzięki wskaźnikom sprzedaży, takim jak Baselinker Index, widać, że niemal każdy miesiąc w 2024 r. był pod względem wzrostu lepszy niż w roku poprzednim. Przykładowo sprzedaż w lipcu 2024 r. była o 16,4 proc. wyższa niż przed rokiem, wrześniowa aż o 24,2 proc., a w październiku dynamika sięgnęła 16,5 proc.

– Dane te wskazują na stały progres, który będzie trwał z uwagi na słabnącą inflację i spodziewane obniżki stóp procentowych. Ich skutkiem będzie większa siła nabywcza konsumentów – podkreśla Tomasz Gutkowski, szef sprzedaży i rozwoju biznesu w Univio.

Według prognoz PwC w 2028 r. rynek e-commerce osiągnie wartość 192 mld zł, co oznacza średni roczny wzrost na poziomie 8 proc.

Rosnące wymagania

Polski e-handel staje się coraz bardziej międzynarodowy. W 2024 r. dynamika w tym segmencie wynosiła co najmniej kilkanaście procent. W 2025 r. ekspansja będzie kontynuowana.

– Popularne staną się mniej oczywiste kierunki zagraniczne, takie jak Włochy (w tym roku pojawił się na tym rynku choćby LPP czy Super-Pharm), Czechy oraz Rumunia, która jest obok Polski najszybciej rozwijającą się gospodarką regionu Europy Środkowo-Wschodniej – wymienia Gutkowski. Dodaje, że polskie firmy patrzeć będą też w kierunku Finlandii czy krajów bałtyckich. Warto odnotować zeszłoroczny mocny wzrost sprzedaży polskich e-sklepów na platformach marketplace na Litwie, Łotwie i w Estonii.

Oczekiwania konsumentów rosną. Wymagają oni od sprzedawców dobrze przygotowanych sklepów, w których zakupy będą intuicyjne, szybkie i bezpieczne.

Według raportu BigCommerce skomplikowane procedury płatności są główną przyczyną rezygnacji z zakupów online.

– Nowoczesne technologie, takie jak one-step checkout czy płatności jednym kliknięciem, mogą znacząco zwiększyć konwersję. Dodatkowo integracja takich metod jak „kup teraz, zapłać później” pozwala na wzrost sprzedaży o 20–30 proc. To kluczowy obszar, o który powinni zadbać sprzedawcy, aby zwiększać sprzedaż i marże bez konieczności podnoszenia wydatków na marketing – radzi Kacper Skoczylas, menedżer z cyber_Folks. Dodaje, że kolejnym istotnym trendem obserwowanym na rynku jest automatyzacja procesów. Zarówno tych bardziej złożonych, wspierających realizację strategii omnichannel (wielokanałowość), jak i codziennych, umożliwianych przez coraz łatwiej dostępne narzędzia sztucznej inteligencji. Powstaje coraz więcej gotowych rozwiązań, które stają się „asystentami” usprawniającymi codzienne operacje: od zarządzania zapasami po obsługę zwrotów czy prowadzenie precyzyjnych kampanii marketingowych. Chatboty wspierane sztuczną inteligencją zapewniają całodobową obsługę klienta, podnosząc poziom satysfakcji i lojalności konsumentów.

W 2025 r. możemy się spodziewać jeszcze bardziej zaawansowanej personalizacji, wykorzystującej sztuczną inteligencję do precyzyjnego przewidywania preferencji konsumentów.

– Wprowadzanie rozwiązań opartych na rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR) będzie w coraz większym stopniu standardem w wielu branżach, pozwalając klientom na interaktywne doświadczenia, takie jak wirtualne przymiarki czy spacer po sklepie online – zapowiada Piotr Kaliński, menedżer z Marketplanet. Według prognoz globalny rynek VR wzrośnie o 15 proc. rok do roku, stwarzając nowe możliwości prezentacji produktów i interakcji z klientami.

W e-commerce widać też rosnące zastosowanie technologii blockchain, szczególnie w obszarze śledzenia dostaw i zapewnienia autentyczności produktów, co zwiększa zaufanie klientów do zakupów online. Coraz częściej obserwować będziemy też alianse platform zakupowych z sektorem finansowym.

– Efektem tych mariaży będą między innymi nowoczesne metody finansowania zakupów online, zarówno w kontekście konsumentów, jak i klientów B2B w związku z rosnącym trendem przenoszenia również transakcji biznesowych do sieci – uważa Anna Kozłowska, zarządzająca fintechem Finiata.

Wyzwań nie brakuje

Sprzedaż przez internet ma dobre perspektywy, ale stoi przed wieloma wyzwaniami. Rynek osiągnął dojrzałość, co prowadzi do zaostrzającej się konkurencji. Presja cenowa i wzrost kosztów wymagają od sprzedawców efektywności operacyjnej oraz innowacyjności.

– Kluczowa dla konkurencyjności będzie poprawa logistyki. Szybkość dostawy stanowi decydujący czynnik dla 41 proc. klientów przy wyborze sklepu internetowego. Dlatego integracja z systemami ERP w celu usprawnienia procesów logistycznych jest niezbędna – podkreśla Jerzy Kozyra, szef Ambiscale. Wskazuje, że wyzwaniem są też nowe regulacje. 28 czerwca 2025 r. wejdzie w życie Europejski Akt o Dostępności, nakładający na przedsiębiorstwa obowiązek dostosowania produktów cyfrowych do nowych standardów.

Dużym zagrożeniem są również cyberataki. Ich liczba i złożoność systematycznie rośnie. Zjawisko przybrało na sile po wybuchu pandemii, skutkującej mocnym przyspieszeniem cyfrowej transformacji. Jak pokazują statystyki zagrożeń rejestrowanych przez zespół CERT Polska, już w 2021 r. ponadpięciokrotnie w stosunku do poprzedniego roku wzrosła liczba incydentów cyberbezpieczeństwa związanych z oszustwami na najpopularniejszych polskich portalach zakupowych. W 2022 r. liczba incydentów w porównaniu z rokiem 2020 była już niemal siedmiokrotnie wyższa. I dalej rośnie.

Skutki ataków mogą być katastrofalne. Mowa nie tylko o stratach finansowych, jakie ponoszą sprzedawcy i ich klienci, ale również o przestojach w działaniu, utracie zaufania oraz ryzyku prawnym. Firmy mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności m.in. za naruszenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

Nieustannie rosnąca wartość rynku e-commerce daje podstawy do kontynuacji tego trendu na pograniczu jedno- i dwucyfrowej dynamiki. Dzięki wskaźnikom sprzedaży, takim jak Baselinker Index, widać, że niemal każdy miesiąc w 2024 r. był pod względem wzrostu lepszy niż w roku poprzednim. Przykładowo sprzedaż w lipcu 2024 r. była o 16,4 proc. wyższa niż przed rokiem, wrześniowa aż o 24,2 proc., a w październiku dynamika sięgnęła 16,5 proc.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Skuteczne wsparcie ekspansji MŚP w e-handlu
Analizy Rzeczpospolitej
Jak klienci kupują w internecie i czego oczekują
Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego