Z badania firmy Klarna zajmującej się płatnościami online wynika, że internet to najchętniej wybierany sposób wyszukiwania produktów – 45 proc. kupujących modę poszukuje ubrań przez wyszukiwarki, a 42 proc. przez platformy marketplace. 63 proc. podczas zakupów online korzysta z komputera. 74 proc. zamawia przesyłki do automatów paczkowych i pod tym względem Polacy są europejskim liderem – dla porównania we Francji taki sposób dostawy wybiera 3 proc., a w Wielkiej Brytanii zaledwie 1 proc. kupujących modę.
Polscy klienci poszukują innowacyjnych rozwiązań w zakresie zakupów online. 19 proc. z nich uczestniczyło do tej pory w livestreamowych zakupach, co stawia ich na drugim miejscu – po Amerykanach – w grupie 12 państw objętych badaniem. Boom na takie rozwiązania kilka lat temu zaczął się w Azji, ale stopniowo upowszechnia się na całym świecie – także w Polsce.
– Obserwujemy nową generację kupujących: młodszych, świadomych cyfrowo, z nowymi preferencjami dotyczącymi sposobu robienia zakupów i dokonywania płatności – mówi Łukasz Dwulit, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Klarna w Polsce.
Przy czym w przypadku często kupujących online to 60 proc. 38 proc. korzysta z wirtualnych przymierzalni, co czwarty z wirtualnych asystentów zakupów, a 13 proc. z AR/VR.
Z innego raportu firmy wynika, że 45 proc. kupujących artykuły modowe Polaków dokonało zakupu produktu po tym, jak zobaczyło go w mediach społecznościowych, przy czym odsetek ten jest wyższy w młodszych grupach wiekowych – dla pokolenia Z 66 proc., a milenialsów 58 proc., – dla nich social media to już środowisko zupełnie naturalne. – Liczba zapytań o produkty kierowane do marek na social mediach rośnie, a umożliwienie im zakupu bezpośrednio w komunikatorze, w trakcie rozmowy z chatbotem czy z fizycznym konsultantem, jest dużym ułatwieniem dla konsumenta i mocno skraca jego ścieżkę zakupową – mówi Michał Pawełczyk, członek zarządu KODA Bots.