Rada miasta planuje podjąć uchwałę w sprawie dotacji dla PKP w celu wybudowania przejścia dla pieszych (rowerów) na kwotę 100 tys. zł. W projekcie uchwały przywołano m.in. art. 7 ust. 1 pkt 2 i art. 18 ust. 1 ustawy samorządowej, a także art. 38 ustawy o transporcie kolejowym. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?
Czytaj także: Jak ująć wydatki na dotację w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego
Analiza podanego stanu faktycznego wymaga odniesienia się do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. W pierwszej kolejności przytoczenia wymaga treść art. 7 ust. 1 pkt 2 oraz art. 18 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Powyższe ma potwierdzenie w orzecznictwie sądowym, czego przykładem jest stanowisko podane w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 18 października 2010 r. (sygn. akt VII SA/Wa 1519/10). Sąd stwierdził: W art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) wskazano, że zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, zaś w pkt 2 tego przepisu wymieniono przykładowo sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu.
Z kolei z art. 18 ust. 1 ww. ustawy wynika, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
Uszczegółowieniem ww. regulacji są zaś zapisy ww. ustawy o transporcie kolejowym. I tak, zasadniczo finansowanie zadań związanych z transportem kolejowym następuje z budżetu państwa, o czym świadczą regulacje art. 38 ust. 1-1a. Wynika z nich, że z budżetu państwa są finansowane: