Gdy wojna sprawiedliwa jest moralna. Gdzie są granice pacyfizmu Watykanu?

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wszystko było jasne. Moralne usprawiedliwienie wojny, również z punktu widzenia Kościoła, zależało od tego, czy była ona sprawiedliwa czy nie. Dziś – także z perspektywy wiary – to sprawa o wiele bardziej skomplikowana.

Publikacja: 17.01.2020 10:00

„Prośmy Pana o dar pokoju” – apelował w ostatnich dniach Franciszek, gdy oczekiwano irańskiego odwet

„Prośmy Pana o dar pokoju” – apelował w ostatnich dniach Franciszek, gdy oczekiwano irańskiego odwetu za zabicie przez USA gen. Kasema Sulejmaniego. Na zdjęciu papież na amerykańskim cmentarzu wojskowym we włoskim Nettuno w 2017 r. Podkreślał tam koszty, jakie pociąga za sobą wojna

Foto: Stefano Rellandini/Pool Photo/AP/east news

Mocne apele o pokój i modlitwę o niego, jakie do wiernych kierują kolejni papieże – od Benedykta XV przez Piusa XII, Jana XXIII, Pawła VI, Jana Pawła II, Benedykta XVI, aż do Franciszka – nie oznaczają, że Kościół jest pacyfistyczny. Nie jest również tak, że sprzeciw wobec konkretnych konfliktów zbrojnych wynika z doktryny katolickiej, która sprzeciwiać się ma każdej wojnie. Doktryna pozostaje niezmienna, a to oznacza, że wojna sprawiedliwa może być dopuszczalna moralnie.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

RP.PL tylko 19 zł za 3 miesiące!

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Plus Minus
„Filmy na życie. Przewodnik na każdą okazję”: Filmoterapia
Plus Minus
„Jednorożce. Pojedynek w chmurach”: Zblokowani tęczą
Plus Minus
„Portrety par niezwykłych”: Miłość od pierwszego szkicu
Plus Minus
„Sztuka pięknego życia”: Po prostu życie
Materiał Promocyjny
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Plus Minus
Gość "Plusa Minusa" poleca. Sabina Pierużek-Nowak: Krwawe konsekwencje. Samice mają walczyć
Materiał Promocyjny
Unikalna okazja inwestycyjna