Właściciele awionetek nie chcą ich sprzedawać

Na wtórnym rynku małych prywatnych samolotów, awionetek jest do kupienia zaledwie 4,65 proc. maszyn, które do kogoś już należały, najmniej od notowania takich danych w latach 80. — podała Colibri Aircraft, firma zajmująca się ich skupem i sprzedażą.

Aktualizacja: 21.07.2021 14:48 Publikacja: 21.07.2021 14:45

Właściciele awionetek nie chcą ich sprzedawać

Foto: AdobeStock

Na świecie jest w tej chwili do kupienia 1134 samolotów wobec 1839 rok temu, w czerwcu 2020; oznacza to spadek o 38 proc. Niewielkie zapasy plus mniejsze dostawy nowych maszyn — spadek o 20 proc. wobec 2019 r., do najniższego poziomu od 2004 r. — oznaczają, że mimo trudnego rynku lotnictwa cywilnego i podróży sektor prywatnych samolotów odrzutowych może pochwalić się dużym popytem.

Zasadniczą przyczyną popularności samolotów z drugiej ręki jest ich niższa cena od fabrycznie nowych. To decydowało zwłaszcza od czasu światowego kryzysu finansowego w 2008 r. Colibri podaje konkretny przykład: z grona 20 najbardziej popularnych samolotów w 2020 r. 14 proponowano w cenie po 2,5 mln dolarów, podczas, gdy najtańszy nowy lekki samolot jednosilnikowy kosztował ok. 3 mln.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Transport
Co drugi airbus w Rosji został na ziemi. Trudna zima w lotnictwie
Materiał Promocyjny
Pieniądze od banku za wyrobienie karty kredytowej
Transport
Potężna kara dla Ryanaira za dodatkowe opłaty za bagaż. Oberwały też inne tanie linie
Transport
Bateryjna nadzieja Europy broni się przed upadkiem
Transport
Kontrolerzy lotów z PAŻP polecą w kabinach pilotów Ryanaira
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Pasażer samolotu chciał wysiąść w powietrzu. Skrępowany taśmą klejącą