CPK i PAŻP mają pomóc Europie. Ale lato 2019 znów będzie pełne opóźnień

Kontrolerzy ruchu lotniczego i przewoźnicy nie mają dla nas dobrych wiadomości. Przyszły rok, a w szczególności lato 2019, znów będzie pełne opóźnień. — W najlepszym razie będzie tak samo, jak w 2018.

Aktualizacja: 14.11.2018 10:11 Publikacja: 14.11.2018 09:53

CPK i PAŻP mają pomóc Europie. Ale lato 2019 znów będzie pełne opóźnień

Foto: Adobe Stock

Czyli linie lotnicze będą nadal płaciły za to, z czego nie korzystają, bo niektóre agencje nie będą im w stanie dostarczyć opłaconych usług. I chociażby Lufthansa musi się pogodzić, że latem 2019 będzie miała przynajmniej 18 tysięcy rejsów opóźnionych bądź odwołanych. W przypadku LOT-u opóźniony z tego powodu będzie co piąty rejs, tak jak to było latem 2018 roku.

Jest jednak szansa na poprawę. Wprawdzie Francuzi, którzy byli głównymi sprawcami zakłóceń w płynności ruchu lotniczego, nadal szukają pracowników, ale i zapowiadają kolejne protesty, to agencje żeglugi powietrznej negocjują i są gotowe do bliższej współpracy z Międzynarodowym Zrzeszeniem Przewoźników Lotniczych (IATA). Współpraca ma pomóc w unormowaniu sytuacji na rynku.

Pierwsze takie porozumienie podpisała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) podczas trwającej konferencji Wings of Change Europe w Madrycie. Kolejne przygotowują Hiszpanie, Niemcy, Włosi, Bułgarzy i Francuzi. — Polska jako pierwsza przygotowała wszystkie dokumenty i była gotowa. Air Space Strategy for Poland może być wzorem dla innych krajów – mówił po podpisaniu dokumentu Rafael Shvartzman, który w IATA odpowiada za rynek europejski.

— Prace nad strategią zaczęliśmy jeszcze w 2017 roku przy wsparciu merytorycznym pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda — mówi Janusz Janiszewski, prezes PAŻP. Zresztą Wild był świadkiem podpisania umowy między PAŻP i IATA Robocza wersja była gotowa we wrześniu 2018, a jej osią jest właśnie CPK, który ma zmienić całą polską przestrzeń powietrzną.

Czytaj także: "Za 20 lat 68 milionów pasażerów na polskim niebie"

Wagę tego projektu podkreślili także we wspólnym oświadczeniu min Wild i dyrektor generalny IATA, Alexandre de Juniac. „Centralny Port Komunikacyjny poprawi konkurencyjność europejskiego lotnictwa cywilnego i rozgęści zatłoczoną przestrzeń powietrzną i lądową oraz lepiej skomunikuje Europę Środkową i Wschodnią z resztą świata" - czytamy w dokumencie. — Niewiele krajów dzisiaj porywa się na takie ambitne projekty — przyznał wcześniej Alexandre de Juniac.

W polskiej strategii dla przestrzeni powietrznej zawarte są również uzgodnienia dotyczące wpływu operacji lotniczych na środowisko naturalne ze szczególnym uwzględnieniem hałasu przez odpowiednie wykorzystanie tras dolotowych/ odlotowych. Ale budowa nowego centralnego węzła komunikacyjnego, ale przede wszystkim lotniska staje się coraz pilniejsza. — Pojemność Lotniska Chopina naprawdę się wyczerpuje. W sytuacji, kiedy mamy tam ciszę nocną jest miejsce na 650 operacji lotniczych na dobę. Tymczasem już w roku 2019 jest zapotrzebowanie na 800 takich operacji — tłumaczy Janiszewski.

Skoro PAŻP tak dobrze daje sobie radę, to nie mógłby przejąć w krytycznych momentach zarządzania przestrzenią powietrzną? — Nie jest to możliwe, chociaż czasami staramy się pomagać sąsiadom — przyznaje szef polskiej agencji.

Czy w takim razie nie byłoby jednak korzystniejsze doprowadzenie do powstania Jednolitego Nieba Europejskiego? — To byłoby rozwiązanie idealne, ale skoro tyle trwa i jest tak trudno, bo niezbędne są tutaj kompromisy polityczne, to zacznijmy od małych kroków. Oczywiście jest paradoksem, że na ziemi przestrzeń jest otwarta, a niebo nadal mamy podzielone na narodowe kawałki. Polski dokument i nasze porozumienie pozwala regulować sytuację już dzisiaj, ale i pokazuje, co trzeba będzie zrobić w przyszłości. Ważne jest dla IATA, że jakiś kraj pokazał, że można to zrobić — mówi Shvartzman.

— Pracujemy dla linii lotniczych i z liniami lotniczymi. To jest całość — mówi Janiszewski. Nie ukrywa, że byłoby idealnie, gdyby do tego ekosystemu dołączyli inni użytkownicy przestrzeni powietrznej, na przykład wojsko.

Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki