Dzięki wartemu 233 mln euro kredytowi na 22 lata, kolejowa spółka zamierza nabyć lokomotywy elektryczne, wagony pasażerskie i elektryczne zespoły trakcyjne. Ten wielosystemowy tabor usprawni krajowe i międzynarodowe połączenia do Słowacji, Czech, Niemiec, Węgier i Austrii. Przewoźnik zakupi także spalinowe lokomotyw manewrowe.
– Projekt stanowi kolejny element wsparcia banku dla modernizacji sektora transportu w Polsce, a transportu kolejowego w szczególności. Pomoże on spółce PKP Intercity dogonić zachodnioeuropejskie standardy – stwierdza wiceprzewodniczący Europejskiego Banku Inwestycyjnego odpowiedzialny za operacje w Polsce i innych krajach objętych polityką spójności Vazil Hudak.
Dodaje, że EBI wspiera długoterminową strategię modernizacji kolei. – Ma ona pozytywny wpływ nie tylko na jakość obsługi, lecz także na klimat i środowisko dzięki wspieraniu przejścia z transportu drogowego na kolejowy – zaznacza Hudak.
Intercity ma flotę liczącą 2700 jednostek, którą konsekwentnie modernizuje. – Pierwsze efekty naszych działań już widać na torach i w rosnącej nieprzerwanie od 2015 roku liczbie pasażerów, prowadząc do osiągnięcia w 2018 r. liczby 46 milionów osób, które podróżowały naszymi pociągami – podkreśla prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.
W sierpniu Intercity kupiło za miliard zł 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt. Spółka zamierza wydać jeszcze 3 mld zł na modernizację taboru. Po zakończeniu wartego 7 mld zł programu w 2023 roku tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.