Zbliżenie świata nauki pod parasolem Jedwabnego Szlaku

Uczelnie Europy Środkowo-Wschodniej tworzą platformę współpracy z odpowiednikami z Chin. Będą wspólnie realizować projekty badawcze, organizować konferencje, prowadzić wymianę studentów i publikować efekty swojej pracy.

Publikacja: 20.10.2016 21:16

W projekt zaangażowało się 13 uczelni z państw naszego regionu Europy. Będą współpracować z chińskim

W projekt zaangażowało się 13 uczelni z państw naszego regionu Europy. Będą współpracować z chińskimi instytucjami naukowymi.

Foto: Rzeczpospolita, Robert Gardziński Robert Gardziński

Materiał powstał we współpracy z firmą Huawei

Inicjatorem projektu jest Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, który powołał platformę współpracy międzyuczelnianej. Projekt podpisało 13 uniwersytetów regionu.

Zaangażowane podmioty będą wspólnie realizować projekty badawcze w różnych dziedzinach, takich jak: ekonomia, zarządzanie, medycyna, towaroznawstwo, budownictwo, geologia, elektromechanika, teleinformatyka, biologia, chemia, meteorologia, i w wielu innych. Ponadto projekt przewiduje współpracę przy organizacji warsztatów, seminariów, spotkań międzyinstytucjonalnych, wydarzeń o charakterze naukowym, a także publikację artykułów naukowych.

Naukowy pomost

Platformę powołano podczas konferencji „16+1 High-Level Academic Forum: Opportunities and Challenges of Belt and Road Initiative".

– Jesteśmy świadomi tego, jak ważna jest nauka i edukacja. Bez wysoko wykwalifikowanych kadr nie bylibyśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy – mówił otwierający konferencję Stanisław Wang, przedstawiciel firmy Huawei, która była partnerem konferencji. Huawei mocno angażuje się w przedsięwzięcia naukowe w Polsce, współpracując z 12 ośrodkami akademickimi i kilkoma instytucjami naukowymi. – Chcemy być pomostem między instytucjami naukowymi i akademickimi z krajów członkowskich formuły 16+1 – mówił Wang.

Partnerstwo 16+1 zostało zapoczątkowane w 2012 roku, podczas wizyty ówczesnego premiera Chin Wen Jiabao w Warszawie. Propozycja wyszła z Państwa Środka i ma na celu zbliżenie krajów regionu Europy Środkowej z Pekinem. To część szerokiego projektu Nowy Jedwabny Szlak, nazywanego też strategią „jednego pasa i jednej drogi".

– To niezwykle cenna inicjatywa. Ostatnie trzy lata to już ogromne inwestycje infrastrukturalne, ale to dopiero początek – przekonywał Xu Jian, ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce. – Jak mówi się w Polsce: jedna jaskółka wiosny nie czyni. Ale jestem przekonany, że teraz projekt przyspieszy i wejdzie na zupełnie nowy poziom. Musimy więc wzmocnić współpracę, a dobrym jej fundamentem będzie wspólne zdobywanie wiedzy i dzielenie się nią – podkreślił Xu Jian.

Nowe otwarcie Chin

Według prof. Bogdana Góralczyka z Uniwersytetu Warszawskiego, chociaż mówi się, że Chiny w ostatnich dekadach przeżywały cud gospodarczy, to prawdziwy rozkwit drugiej gospodarki świata dopiero przed nami.

– Chiny są w trakcie budowy swojej klasy średniej. Dzięki niej ma się zmienić model gospodarczy państwa – mówił naukowiec. – Już nie eksport, ale wewnętrzna konsumpcja, której dźwignią będzie właśnie klasa średnia, stanie się prawdziwym motorem wzrostu – dodaje. Jak podkreśla, aby dokonać tej przemiany, Chiny potrzebują partnerów, stąd koncepcja zbliżenia się z Zachodem poprzez inicjatywę Nowego Jedwabnego Szlaku. Obecnie więcej niż 50 proc. wszystkich chińskich projektów infrastrukturalnych to te pod parasolem strategii „jednego pasa i jednej drogi".

– Chiny są gotowe wydać 3 biliony dol. na inwestycje w krajach, przez które przebiegać ma szlak, czyli państwach Azji Centralnej oraz Europy, ale nie tylko Wschodniej, lecz także Zachodniej. To będzie potężny impuls wzrostowy – prognozował Góralczyk. – Dodam, że plan Marshalla, czyli odbudowy powojennej Europy, byłby wart w dzisiejszych warunkach około 140 mld zł. Możemy być pewni, że Chińczycy nie poprzestaną na pociągach – zapewniał.

Również zdaniem prof. Beaty Stępień z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Szlak to inicjatywa, z której ogromu nawet nie zdajemy sobie sprawy. – Jest przytłaczający, bardzo dobrze zaplanowany i koordynowany – mówiła. – To nie tylko drogi, rurociągi czy elektrownie jądrowe, czyli szeroko pojęte inwestycje infrastrukturalne dające szanse wielu rejonom świata. Chiny przede wszystkim stawiają na pogłębienie relacji i wzajemne zrozumienie. Projekt może ustabilizować na wiele lat cały potężny obszar Eurazji – podkreślała Stępień.

Materiał powstał we współpracy z firmą Huawei

Inicjatorem projektu jest Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, który powołał platformę współpracy międzyuczelnianej. Projekt podpisało 13 uniwersytetów regionu.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Gospodarka
Czy polska prezydencja obudzi gospodarkę Europy
Gospodarka
Ekonomiści o prognozach i wyzwaniach dla polskiej gospodarki. „Czasu już nie ma”
Gospodarka
Kim Dzong Un zarabia miliardy dolarów na wojnie Putina. Rosja płaci nie tylko walutą
Gospodarka
Jest 15. pakiet sankcji UE wobec Rosji. Znamy szczegóły
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10