– Pandemia zlikwidowała większość barier, które wcześniej spowalniały cyfryzację procesów biznesowych. Wiele firm, szczególnie w obszarze procesów HR czy sprzedaży online, nadrobiło pięć–siedem lat – ocenia Małgorzata Wiśniewska, szefowa spółki usług IT w Avenga Poland, komentując wyniki raportu z najnowszego badania przeprowadzonego wśród jej kluczowych klientów, kilkudziesięciu firm z kilkunastu różnych branż.
Chociaż dużą część z nich stanowią firmy informatyczne, to również w ich przypadku masowe przejście na pracę z domu zdecydowanie przyspieszyło technologiczne zmiany. Aż 66 proc. uczestników badania przyznało, że pandemia miała pozytywny wpływ na cyfrową transformację ich procesów biznesowych – wymusiła to zdalna praca, która odcięła pracowników od papierowej dokumentacji i komunikacji w firmach, a także dawnych procedur wymagających bezpośredniego kontaktu, np. podpisania dokumentów.
Cyfrowa transformacja umożliwiła z kolei prawie co trzeciej firmie szersze korzystanie z chmury obliczeniowej, a w ponad jednej piątej firm przyspieszyła automatyzację procesów biznesowych. Jeszcze więcej, bo prawie połowa, badanych przedsiębiorstw dzięki pandemii rozwinęło e-sprzedaż, online i mobilną. Niemal cztery na dziesięć rozwinęły też mobilne usługi.
Ten rozwój widać również w październikowych danych GUS: odsetek firm prowadzących sprzedaż elektroniczną wzrósł w czasie pandemii do 16,5 proc. z 15,7 proc. w 2019 r. Średnią podwyższały duże firmy, wśród których ten odsetek zwiększył się do 42 proc. z 41 proc. w minionym roku. Jeszcze szybciej przybywało firm korzystających z usług chmury obliczeniowej: o ile w zeszłym roku sięgało po te usługi 17,5 proc. przedsiębiorstw, o tyle jesienią br. już 24,4 proc.
Zdaniem szefowej Avengi Poland koronawirus zlikwidował najważniejszą barierę, która stała na drodze do szybkiej transformacji cyfrowej: barierę mentalną, która ograniczała w polskich firmach zdalną pracę. – Bardzo często spotykaliśmy się z argumentem na nie, bo nie pozwalają na to procedury wewnętrzne, zasady cyberbezpieczeństwa, nie ma odpowiedniego sprzętu, pracownicy nie są wyszkoleni, będą mniej efektywni. W marcu 2020 roku pokonanie tej bariery wiązało się w większości przypadków z być albo nie być dla większości firm. I w kilka miesięcy firmy w Polsce pokonały cyfrowy dystans, który był wcześniej zaplanowany na kilka lat – wyjaśnia Małgorzata Wiśniewska.