Tylko pięć polskich firm w rankingu europejskich marek

Na czele zestawienia brytyjskiej firmy doradczej Brand Finance znalazły się głównie firmy niemieckie. Najwyżej wyceniono Mercedesa.

Publikacja: 19.07.2021 13:45

Tylko pięć polskich firm w rankingu europejskich marek

Foto: Bloomberg

Polskie marki trafiły do rankingu, ale są tylko tłem dla europejskiej czołówki. Zgodnie z zestawieniem wartość marki Biedronka to 1,7 mld euro, choć w ciągu roku spadła o 2,5 proc. Firma znajduje się na 272. pozycji, po awansie w rok o 13. Inni polscy reprezentanci stracili na wartości mocniej. PKO BP straciło aż 25,2 proc. Marka z wyceną 1,5 mld euro spadła aż o 54 pozycji na 304. Po awansie o 25 miejsc na 359. pozycji znalazło się PZU wyceniane na 1,2 mld euro, czyli 4,5 proc. mniej niż rok temu. Z kolei marka PKN Orlen warta jest 1,15 mld euro, 12,7 proc. mniej niż w poprzedniej edycji, co pozwoliło jej na zajęcie 375. pozycji, tej samej co rok temu. Polskim debiutantem w zestawieniu jest Asseco, wyceniane na 900 mln euro, czyli 12,1 proc. więcej.

W Europie dominują marki motoryzacyjne – Mercedes jest najbardziej wartościową, z wyceną 49,6 mld euro, przed T-Mobile oraz Volkswagenem. W czołowej dziesiątce są jeszcze Porsche i BMW. W pierwszej dziesiątce jest aż siedem marek niemieckich, inne kraje mają tylko pojedyncze, jak holenderski Shell na pozycji czwartej, brytyjskie EY oraz BP.

Brand Finance podaje, że ogółem pandemia spowodowała 10-proc. spadek ogólnej wartości wszystkich 500 marek w rankingu w ujęciu rocznym do 1,76 bln euro. Ponad połowa marek w rankingu pochodzi tylko trzech państw – Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Z kolei Europa Środkowo-Wschodnia ma w zestawieniu jedynie 22 przedstawicieli, w tym 15 z Rosji.

– Przy tak silnej dominacji największych europejskich gospodarek dla marek z mniejszych rynków droga do podboju kontynentu nie jest łatwa. Konieczne są inwestycje w budowanie silnych marek i wsparcie ekspansji na rynki zagraniczne, co dodatkowo korzystnie wpłynie na dalszy rozwój rodzimych gospodarek – mówi Richard Haigh, dyrektor zarządzający Brand Finance.

Nie tylko w pierwszej dziesiątce dominują marki motoryzacyjne. Ogółem w zestawieniu znalazło się ich aż 27, co daje sektorowi 14 proc. udział w ogólnej wartości reprezentowanych marek czyli 237,7 mld euro.

Sektor bankowy ma 53 reprezentantów, ale w efekcie aż o 20 proc. spadku wartości do 181,8 mld euro przegrywa pozycję lidera. W sektorze najwyżej wyceniany pod względem wartości marki jest brytyjski HSBC oraz hiszpański Santander.

Trzecim sektorem jest handel z 49 reprezentantami i 9-proc. udziałem w ogólnej wycenie. Podium zajmują IKEA, Aldi oraz Lidl. W sektorze najszybciej zyskują na wartości Delivery Hero oraz Just Eat, właściciel np. Pyszne.pl.

Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA
Biznes
Kto dostarczy okręty dla Polski, nowe cła USA i zmiany w programie mieszkaniowym
Biznes
Trzech faworytów w wyścigu o okręty podwodne dla Polski