Z dniem 1 stycznia 2018 r. do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji został dodany Rozdział 1A, który zawiera przepisy dotyczące utworzenia i prowadzenia w systemie teleinformatycznym Rejestru Należności Publicznoprawnych. Rejestr wprowadzono jako część pakietu nowelizacji ustaw mających ułatwić dochodzenie wierzytelności. Będzie on zawierać dane o zobowiązaniach podmiotów względem Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Zasady funkcjonowania
Rejestr Należności Publicznoprawnych jest kolejnym, po Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, publicznym rejestrem, którego celem jest identyfikacja, a następnie ujawnienie danych dotyczących podmiotów nieregulujących zobowiązań stanowiących wierzytelności publicznoprawne. Rejestr ma umożliwić uzyskanie wiarygodnej informacji na temat rzetelności płatniczej potencjalnego kontrahenta, a tym samym ułatwić ustalenie jego zdolności do uiszczania przyszłych zobowiązań finansowych. System teleinformatyczny zapewniający dostęp do rejestru ma być prowadzony przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej, a wpisów dokonywać będą sami wierzyciele, a więc naczelnik urzędu skarbowego albo jednostka samorządu terytorialnego reprezentowana przez organ wykonawczy.
Kiedy nastąpi wpis
W rejestrze będą ujawniane dane dotyczące zarówno osób fizycznych, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, osób prawnych, jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi oraz nierezydentów w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego. Informacje przechowywane w rejestrze będą dotyczyć wszelkich nieuregulowanych należności publicznoprawnych, wynikających chociażby z deklaracji lub zeznania podatkowego złożonego przez podatnika lub płatnika, ostatecznej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia odpowiedniego organu, prawomocnego wyroku sądowego, a nawet z mandatu karnego wydanego w związku z popełnieniem wykroczenia.
Ważne jest, że dane podmiotu zostaną ujawnione dopiero w momencie, gdy łączna kwota jego należności pieniężnych liczona wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia ich w terminie przekroczy 5 000 zł. Prowadzenie postępowania egzekucyjnego związanego z drobnymi należnościami pieniężnymi nie umożliwi więc dokonania wpisu.
Prawa zobowiązanego
Dokonanie wpisu do rejestru musi zostać poprzedzone odpowiednią procedurą gwarantującą ochronę praw zobowiązanego. Wierzyciel musi doręczyć zobowiązanemu zawiadomienie obejmujące informację o zagrożeniu ujawnieniem wskazanych danych w rejestrze. Zawiadomienie takie można doręczyć wraz z upomnieniem zawierającym wezwanie do wykonania obowiązku, które wierzyciel zobowiązany jest przesłać przed wszczęciem egzekucji administracyjnej (vide art. 15 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji). Dane można wprowadzić do rejestru dopiero po upływie 30 dni od dnia doręczenia zobowiązanemu zawiadomienia. Okres ten ma umożliwić podmiotowi dobrowolne uregulowanie zobowiązania, wyjaśnienie wszelkich wątpliwości dotyczących istnienia oraz wysokości należności, a także pozwolić zobowiązanemu na złożenie nowego środka ochrony prawnej: sprzeciwu określonego w art. 18i u.p.e.a.