Chorzy bez powszechnego dostępu do immunoterapii

Pacjenci w IV stopniu zaawansowania raka płuca skarżą się na ograniczenia w dostępie do innowacyjnego leczenia w I linii w postaci immunochemii i immunoterapii. Na dostęp do nowoczesnego rozwiązania mogą liczyć w II linii leczenia.

Aktualizacja: 06.05.2020 15:29 Publikacja: 05.05.2020 01:01

Chorzy bez powszechnego dostępu do immunoterapii

Foto: rp.pl

Zapobiegać i leczyć. Jak pokonać raka płuca, jednego z największych zabójców Polaków" – to temat debaty zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą". Jej uczestnicy pochylili się nad jednym z najczęściej występujących nowotworów w Polsce – jego przyczynami, diagnostyką, a także brakiem powszechnego dostępu do nowoczesnych terapii.

– Jak powszechną chorobą jest rak płuca? – rozpoczął dyskusję Marcin Piasecki, dziennikarz „Rzeczpospolitej". – Nie mamy aktualnych danych epidemicznych, bo w Polsce nie działają dobrze rejestry chorób nowotworowych. Jesteśmy dość mocno opóźnieni w rejestracji tych pacjentów. Rejestr, który prowadzi Narodowy Instytut Onkologii, podaje dane dopiero za rok 2014. Według niego co roku o raku płuca dowiadują się 22 tys. osób. To olbrzymia liczba – rzędu wielkości małego miasteczka – wyjaśnił prof. Paweł Krawczyk, kierownik Pracowni Immunologii i Genetyki Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. – Niestety, podobna liczba ludzi umiera też każdego roku z jego powodu.

Pozostało jeszcze 97% artykułu

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Kto zostanie nowym prezydentem? Kto zostanie nowym papieżem? Co się dzieje w USA? Nie przegap najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata!
Zdrowie
Potrzebujesz dofinansowania do protezy lub rehabilitacji? Fundacja Poland Business Run szuka beneficjentów!
Zdrowie
Pilotażowy program tabletki „dzień po” w aptekach bez spektakularnych efektów
Zdrowie
Czy grozi nam medyczny blackout?
Zdrowie
Badanie CeZ: Z narzędzi AI korzysta niecałe 5 proc. podmiotów leczniczych w Polsce
Zdrowie
Paweł Walicki, CMP: Profilaktyka powinna znaleźć się w gestii lekarza rodzinnego
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku