Zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność otoczenia to wyzwania, jakie towarzyszą współczesnym organizacjom. Robert Sutton, profesor Stanford University, uważa, że te wyzwania wymuszają poszukiwanie niekonwencjonalnych metod zarządzania organizacjami. Czy uwaga Suttona może mieć zastosowanie przy doskonaleniu szkolnictwa wyższego w Polsce?
W kreowaniu przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce, zarówno na poziomie systemowym, jak i instytucjonalnym, przydatne może się okazać niekonwencjonalne podejście, jakim jest projektowanie ideału. Polega ono na tym, że odrzucając wszelkie bieżące uwarunkowania, wyobrażamy sobie, jak ma wyglądać uczelnia lub system szkolnictwa wyższego za kilka lat. Następnie staramy się zidentyfikować przeszkody, które powodują, że dziś zbudowane są one inaczej. Na koniec wskazujemy, jak zlikwidować lub minimalizować te bariery. Ważne, aby udało się je usunąć w czasie znacząco krótszym niż sięgają nasze wyobrażenia, gdyż te za kilka lat będą z pewnością odmienne od obecnych. Problem w tym, jak połączyć niekonwencjonalne podejście do szkolnictwa wyższego z uregulowaniami prawnymi.
Zajmując się badaniami nad szkolnictwem wyższym, wielokrotnie zastanawiałem się nad tym, czy funkcjonowanie współczesnej uczelni można uregulować jakąkolwiek ustawą? A jeśli tak, kto i w jakim trybie powinien ją tworzyć.
Podobny dylemat miały władze Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2015 r. W rezultacie podjętych decyzji zaproponowano rozwiązanie niekonwencjonalne. Na etapie znacznie wyprzedzającym redagowanie ustawy postanowiono włączyć do dyskusji nad jej założeniami szerokie grono przedstawicieli środowiska akademickiego. Ogłoszono otwarty konkurs na opracowanie założeń do ustawy, nazwanej 2.0. Spośród kilkunastu zgłoszeń, kapituła konkursu wybrała trzy zespoły, które opracują projekty założeń do przyszłej ustawy o szkolnictwie wyższym. Zostaną one przedstawione dziś, 1 marca.
Dokumenty te zawierają paletę propozycji dotyczących doskonalenia kształcenia, aktywności badawczej, współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, a także rozwiązania dotyczące organizacji i zarządzania uczelnią. Wiele propozycji jest tożsamych lub komplementarnych, są również takie, które wzajemnie się wykluczają. Autorzy raportów są jednak zgodni, że system szkolnictwa wyższego w Polsce wymaga głębokiej przemiany. Nie wnikając w szczegóły dokumentów, można stwierdzić, że zdaniem autorów projektów, postulowane reformy powinny dotykać tożsamości uniwersytetu.