Dziennikarze międzynarodowego projektu Investigate Europe ustalili, że od stycznia 2023 r. z Indii do Rosji dostarczono objęte sankcjami części samolotowe o wartości ponad 50 mln dol. Ponad 40 proc. wszystkich zostało zaimportowanych do Indii ze Stanów Zjednoczonych, a jedna trzecia z Europy.
Pasażerskie linie rosyjskie wspomagają wojnę Putina
Dziennikarze przeanalizowali dużą liczbę danych celnych, rejestrów handlowych i akt sądowych dotyczących firm, które złamały sankcje. Pomimo zakazu sprzedaży części lotniczych do Rosji przez firmy z UE i Wielkiej Brytanii, a także poważnych ograniczeń eksportowych ze strony USA, w ciągu trzech lat do Rosji dotarło przez Indie ponad 700 przesyłek. Wśród nich znalazły się generatory, zawory, uszczelniacze, akumulatory, różne rodzaje czujników, łopaty śmigieł i wyświetlacze pokładowe, a także małe śmigła, śruby, filtry i inne części samolotowe.
Czytaj więcej
Airbus Aeroflotu lecący do Turcji został zmuszony do zawrócenia na lotnisko Szeremietiewo po włączeniu się automatycznego czujnika spadku ciśnienia. To kolejna groźna awaria samolotu rosyjskich linii w tym roku. W 2023 r takich zdarzeń było blisko 700. Od wojny Putina Rosja jest obok Bhutanu, Demokratycznej Republiki Konga i Liberii najniebezpieczniejszym krajem do lotów cywilnych.
Analiza danych celnych wykazała, że ponad 200 podzespołów zakupionych przez rosyjskie firmy mogło zostać wykorzystanych w celach wojskowych, choć były one głównie importowane przez cywilnych przewoźników lotniczych. Na przykład linie Utair, na które Unia Europejska nałożyła sankcje w grudniu 2024 r. za „wsparcie logistyczne dla armii rosyjskiej”, otrzymał około jednej czwartej wszystkich towarów. Części samolotów dostarczono również do Aerofłotu i jego spółek zależnych, linii lotniczych Ural Airlines i innych rosyjskich przewoźników cywilnych.
Komisja Europejska „pozostaje czujna"
Wśród dwunastu indyjskich firm, które zamówiły zachodnie części zamienne do samolotów, a następnie odsprzedały je Rosji, znalazły się Aerotrust Aviation, Ascend Aviation, Agrim Aviation, Arezo Aviation Services i inne. Trzy z nich znajdują się na liście sankcji USA. „Chociaż nie znaleziono jeszcze żadnych konkretnych dowodów na obejście sankcji z udziałem indyjskich pośredników, Komisja Europejska pozostaje czujna i podejmie działania, jeśli i kiedy takie dowody się pojawią” – powiedział rzecznik Komisji Olof Gill.