Lotnicza kontrabanda kwitnie. Indie pomagają Rosji

Mimo zaostrzenia sankcji rosyjskie linie lotnicze nadal otrzymują części do zachodnich maszyn, głównie airbusów i boeningów. Kontrabandę umożliwiają pośrednicy z Indii. Dobrze na niej zarabiają.

Publikacja: 23.02.2025 12:09

Lotnicza kontrabanda kwitnie. Indie pomagają Rosji

Foto: Bloomberg

Dziennikarze międzynarodowego projektu Investigate Europe ustalili, że od stycznia 2023 r. z Indii do Rosji dostarczono objęte sankcjami części samolotowe o wartości ponad 50 mln dol. Ponad 40 proc. wszystkich zostało zaimportowanych do Indii ze Stanów Zjednoczonych, a jedna trzecia z Europy.

Pasażerskie linie rosyjskie wspomagają wojnę Putina

Dziennikarze przeanalizowali dużą liczbę danych celnych, rejestrów handlowych i akt sądowych dotyczących firm, które złamały sankcje. Pomimo zakazu sprzedaży części lotniczych do Rosji przez firmy z UE i Wielkiej Brytanii, a także poważnych ograniczeń eksportowych ze strony USA, w ciągu trzech lat do Rosji dotarło przez Indie ponad 700 przesyłek. Wśród nich znalazły się generatory, zawory, uszczelniacze, akumulatory, różne rodzaje czujników, łopaty śmigieł i wyświetlacze pokładowe, a także małe śmigła, śruby, filtry i inne części samolotowe.

Czytaj więcej

Kolejny samolot rosyjskich linii zawrócił na lotnisko. Zepsuł się w trakcie przelotu

Analiza danych celnych wykazała, że ​​ponad 200 podzespołów zakupionych przez rosyjskie firmy mogło zostać wykorzystanych w celach wojskowych, choć były one głównie importowane przez cywilnych przewoźników lotniczych. Na przykład linie Utair, na które Unia Europejska nałożyła sankcje w grudniu 2024 r. za „wsparcie logistyczne dla armii rosyjskiej”, otrzymał około jednej czwartej wszystkich towarów. Części samolotów dostarczono również do Aerofłotu i jego spółek zależnych, linii lotniczych Ural Airlines i innych rosyjskich przewoźników cywilnych.

Komisja Europejska „pozostaje czujna"

Wśród dwunastu indyjskich firm, które zamówiły zachodnie części zamienne do samolotów, a następnie odsprzedały je Rosji, znalazły się Aerotrust Aviation, Ascend Aviation, Agrim Aviation, Arezo Aviation Services i inne. Trzy z nich znajdują się na liście sankcji USA. „Chociaż nie znaleziono jeszcze żadnych konkretnych dowodów na obejście sankcji z udziałem indyjskich pośredników, Komisja Europejska pozostaje czujna i podejmie działania, jeśli i kiedy takie dowody się pojawią” – powiedział rzecznik Komisji Olof Gill.

Dziennikarze nie znaleźli twardych dowodów na to, że zachodnie koncerny lotniczne wiedziały, że ich produkty są wysyłane do Rosji. Co nie znaczy, że takiej wiedzy rzeczywiście nie mają, bo proceder trwa od początku rozpętanej przez Rosję wojny. Wśród firm, których części Hindusi dostarczyli Rosjanom są Boeing, Airbus Satair, Gulfstream (wielu rosyjskich bogaczy ma luksusowe odrzutowce tej firmy) i inni znani producenci.

Czytaj więcej

Koniec z biznesowymi lotami rosyjskich oligarchów w UE. Bruksela rozszerzyła sankcje

„Niektóre firmy naprawdę nie wiedzą, dokąd trafiają ich produkty. Inni wykorzystują to jako pretekst do obejścia sankcji. (…) Kluczowym problemem jest słaba przejrzystość łańcucha dostaw, zwłaszcza na drugim i trzecim etapie” – skomentowała Maria Szagina z Międzynarodowego Instytutu Studiów Strategicznych.

Nie tylko części samolotowe trafiają na rosyjski rynek. Mimo sankcji od początku 2024 r. do Rosji sprowadzono co najmniej 28 samolotów, w tym małe i duże maszyny pasażerskie, dowiedział się portal niezależnych dziennikarzy rosyjskich „Wiorstka” po przeanalizowaniu statystyk zamkniętych odpraw celnych. Na razie dziennikarze nie podali, które kraje i firmy zarobiły na tych transakcjach.

Dziennikarze międzynarodowego projektu Investigate Europe ustalili, że od stycznia 2023 r. z Indii do Rosji dostarczono objęte sankcjami części samolotowe o wartości ponad 50 mln dol. Ponad 40 proc. wszystkich zostało zaimportowanych do Indii ze Stanów Zjednoczonych, a jedna trzecia z Europy.

Pasażerskie linie rosyjskie wspomagają wojnę Putina

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Miało być lepiej. Ale niecierpliwość Trumpa źle wróży Boeingowi
Transport
Airbus ma wielkie plany na 2025. Ale Donald Trump może przeszkodzić
Transport
Rosjanie znają powód katastrofy azerskiego samolotu. To wulgarny język pilotów
Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo