Niedzielny wypadek na przejeździe kolejowym na Mazurach, w którym zginęło pięć osób, bada specjalna komisja. Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), widoczność na tym przejeździe jest dobra, nie wiadomo dlaczego kierowca wjechał prosto pod nadjeżdżający pociąg. Wiadomo natomiast, że kolejny wypadek to kwestia kilkudziesięciu godzin, co ma wynikać ze statystyk.
Czytaj więcej
Samochód osobowy wjechał pod pociąg na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w Karwicy Mazurskiej (woj. warmińsko-mazurskie). Autem jechało pięć osób. Wszystkie zginęły na miejscu. Wśród ofiar znalazło się troje dzieci.
W 2023 r. w 177 zdarzeniach na przejazdach kolejowo-drogowych zginęło 40 osób, 21 zostało ciężko rannych, rok wcześniej odpowiednio 41 i 20, dwa lata wcześniej – 43 i 16. We wrześniu 2024 r. w 16 wypadkach zabitych zostało 6 osób.
W 99 proc. przypadków winny jest kierowca
Ze danych PLK wynika, że w zdecydowanej większość wypadków, do których dochodzi na przejazdach kolejowo-drogowych, winny jest kierowca (99 proc. wypadków), który lekceważy znaki i zapory, niezależnie od kategorii. Przyczyną wypadków jest najczęściej ignorowanie znaku stop czy włączonej sygnalizacji, przejeżdżanie pod opadającymi rogatkami, omijanie zamkniętych półrogatek, a także wjazd na przejazd bez możliwości zjazdu.
Czytaj więcej
Zapaść inwestycyjna, kiepska punktualność, słaba jakość podróży, remontowy chaos i niebezpieczne zdarzenia. Rząd PiS zmarnował czas potrzebny na poprawę kondycji kolei.