Przejazdy kolejowe są śmiertelnie niebezpieczne. Piesi i kierowcy ignorują zasady

Kierowcy i piesi omijają opuszczone zapory, ignorują znak stop i sygnalizację świetlną przez przejazdem. Na trzech testowanych przejazdach w ciągu jednego roku aż 6 tys. razy nie zatrzymano się na czerwonym świetle.

Publikacja: 05.11.2024 09:36

Kierowcy i piesi omijają opuszczone zapory, ignorują znak stop i sygnalizację świetlną przez przejaz

Kierowcy i piesi omijają opuszczone zapory, ignorują znak stop i sygnalizację świetlną przez przejazdem

Foto: Adobe Stock

Niedzielny wypadek na przejeździe kolejowym na Mazurach, w którym zginęło pięć osób, bada specjalna komisja. Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), widoczność na tym przejeździe jest dobra, nie wiadomo dlaczego kierowca wjechał prosto pod nadjeżdżający pociąg. Wiadomo natomiast, że kolejny wypadek to kwestia kilkudziesięciu godzin, co ma wynikać ze statystyk.

Czytaj więcej

Kierowca samochodu osobowego wjechał pod pociąg. Zginęła pięcioosobowa rodzina

W 2023 r. w 177 zdarzeniach na przejazdach kolejowo-drogowych zginęło 40 osób, 21 zostało ciężko rannych, rok wcześniej odpowiednio 41 i 20, dwa lata wcześniej – 43 i 16. We wrześniu 2024 r. w 16 wypadkach zabitych zostało 6 osób.

W 99 proc. przypadków winny jest kierowca

Ze danych PLK wynika, że w zdecydowanej większość wypadków, do których dochodzi na przejazdach kolejowo-drogowych, winny jest kierowca (99 proc. wypadków), który lekceważy znaki i zapory, niezależnie od kategorii. Przyczyną wypadków jest najczęściej ignorowanie znaku stop czy włączonej sygnalizacji, przejeżdżanie pod opadającymi rogatkami, omijanie zamkniętych półrogatek, a także wjazd na przejazd bez możliwości zjazdu.

Czytaj więcej

Fiasko wartych miliardy przetargów na kolei

W ostatnich 10 miesiącach doszło do 607 incydentów na przejazdach oraz ponad 3400 sytuacji niebezpiecznych, spowodowanych przez pieszych i kierowców. Natomiast w ciągu ostatniego roku na trzech przejazdach kolejowo-drogowych, gdzie testowo zainstalowano urządzenia działające na zasadzie fotoradaru, doszło do ponad 6000 przypadków niezatrzymania się na czerwonym świetle. - To pokazuje, że niezależnie od stosowanych zabezpieczeń, bez zmiany zachowania kierowców, nie zmniejszymy liczby zdarzeń na przejazdach – mówi „Rzeczpospolitej” Rusłana Krzemińska, rzecznik PLK.

Będzie więcej dwupoziomowych skrzyżowań

PLK inwestuje teraz w poprawę bezpieczeństwa na przejazdach blisko pół miliarda złotych. Jednym z rozwiązań jest budowa skrzyżowań dwupoziomowych, prowadzona także z samorządami. Wspólne tego rodzaju inwestycje zrealizowano m.in. w Dąbrowie Górniczej, Legionowie, Ciechanowie, Pruszkowie, Andrespolu, Myszkowie, Gdyni, Konradowie i Wrześni. Kolejne są w przygotowaniu: w sierpniu uruchomiono nabór do I etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, skierowanego do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg, zainteresowanych współfinansowaniem takich przedsięwzięć. Inne działania to wyposażanie przejazdów w rogatki lub sygnalizację świetlną. Tylko w ubiegłym roku prace objęły 370 przejazdów.

Czytaj więcej

Europa stawia na kolej. Nad Wisłą jest inaczej

Dodatkowo, w ramach inicjatyw bezpieczeństwa, na około 500 przejazdach zainstalowano linie spowalniająco-wibrujące, służące jako ostrzeżenie dla kierowców, by zachowywali ostrożność. Od 2018 r. każdy przejazd zarządzany przez PLK jest dodatkowo oznakowany żółtą naklejką, posiadającą indywidualny numer identyfikacyjny. Ma to przyspieszać działanie służb w sytuacjach awaryjnych.

Przestarzałe systemy hamowania pociągów

Problemem w bezpieczeństwie na kolei są nie tylko przejazdy kolejowo-drogowe. W sierpniu w okolicach Trzebini w Małopolsce dwa pociągi na jednym torze jechały wprost na siebie. Było w niech blisko tysiąc osób. Niemal w ostatniej chwili udało się je wyhamować.

Czytaj więcej

Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę

PLK przyznaje, że infrastruktura kolejowa w Polsce, w porównaniu z krajami zachodnimi, jest zapóźniona pod względem technologicznym w przypadku systemów sterowania ruchem kolejowym. - Mamy system samoczynnego hamowania pociągu sprzed kilkudziesięciu lat, daleki od nowoczesnych systemów ETCS. Aby je wdrożyć, potrzebne są miliardowe inwestycje po stronie PKP PLK, ale także kilkukrotnie większe koszty instalacji wyposażenia wszystkich lokomotyw i zespołów trakcyjnych – mówił we wrześniu 2024 r. w rozmowie z „Rzeczpospolitą” prezes PLK Piotr Wyborski.

Transport
Koniec strajku w Boeingu. Porozumienie za miliard dolarów przyjęte
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Transport
Słabszy popyt i opóźnienia w Boeingu uderzają w Ryanaira. Ale bilety będą tańsze
Transport
Nie będzie zapowiedzianych przez rząd dopłat do zakupu rowerów elektrycznych
Transport
Kolejny samolot rosyjskich linii zawrócił na lotnisko. Zepsuł się w trakcie przelotu
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Transport
Pasażerowie sfinansują inwestycje na lotnisku w Amsterdamie. Opłaty idą w górę