W czwartek uruchomiony został czwarty przetarg na budowę autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską. To już ostatnie postępowanie mające wybrać wykonawców przeszło 63 kilometrów A2 na wschód od Warszawy. Dotyczy budowy 18-kilometrowego odcinka od miejscowości Malinowiec do węzła Łukowisko mającego połączyć autostradę z drogą ekspresową S19 Via Carpatia. – Umożliwi wjazd na międzynarodowe szlaki komunikacyjne na osi północ–południe i wschód–zachód – powiedział Tomasz Żuchowski, kierujący Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Dzień wcześniej ruszył przetarg na budowę 14 kilometrów A2 od miejscowości Swory do węzła Biała Podlaska, przeszło tydzień temu na 12,5 km odcinka Łukowisko–Swory, a z początkiem listopada – na prawie 19 km od Siedlec do Malinowca.
Czytaj także: Jakie drogi zbudowano w tym roku i ile powstanie nowych

Skromny rok
O ile przygotowania do budowy szybkich dróg mocno przyspieszają – od stycznia do pierwszej dekady listopada ogłoszono przetargi na 29 odcinków o długości 375 km i wartości 11,5 mld zł – o tyle długość tras włączanych do ruchu będzie w tym roku skromna. Tylko 135 km, w porównaniu z 460 km w roku 2019. Dopiero w latach 2021–2022 nowych dróg ma przybywać szybciej. Za to nakłady inwestycyjne są w tym roku zdecydowanie wyższe niż w ubiegłym. W październiku 2020 r. wyniosły 1,49 mld zł wobec 1 mld zł rok wcześniej, a we wrześniu 1,82 mld zł w porównaniu z 1,03 mld w tym samym miesiącu przed rokiem. W sierpniu wzrost był prawie dwukrotny.
Obecnie łączna wartość Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2020 wynosi 164 mld zł (pierwotnie było to 107 mld zł). Ostatnio zwiększono go w czerwcu br., kiedy dołożone zostały pieniądze na dokończenie budowy całej drogi ekspresowej S6 oraz S10 na odcinku łączącym Toruń z Bydgoszczą. Na koniec 2019 r. z budżetu programu wydano już 49,2 mld zł. W tym roku dotychczasowe wydatki mają wzrosnąć o kolejne 14 mld zł. W rezultacie do końca realizacji PBDK zostanie do wydania ponad 100 mld zł.