Opóźnienie pociągu może przysporzyć wielu problemów, zwłaszcza jeśli pasażerowie mają w planach dłuższą podróż i to różnymi środkami transportu. Nie wszyscy wiedzą, że w określonych przypadkach można ubiegać się o wypłatę rekompensaty, a także o odszkodowanie z tytuły naprawy szkody powstałej w wyniku opóźnienia pociągu.
Kiedy należy się rekompensata za opóźnienie pociągu?
Kwestia rekompensat jest regulowana w art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Unijne rozporządzenie zakłada, że wypłaty należą się tylko w określonych przypadkach. Rekompensata przysługuje w sytuacji, gdy minimalny czas opóźnienia przyjazdu pociągu do stacji końcowej, na której wysiadł podróżny, wyniósł 60 minut. Te przepisy dotyczą wyłącznie krajowych pociągów dalekobieżnych oraz połączeń międzynarodowych w obrębie UE. W Polsce są to połączenia następujących przewoźników:
- Express Intercity Premium (EIP),
- Express InterCity (EIC),
- InterCity (IC),
- Twoje Linie Kolejowe (TLK),
- interREGIO (IR),
- ŁKA Sprinter (ŁS).
Jeśli przewoźnik udowodni, że opóźnienie miało miejsce poza granicami Unii Europejskiej, nie musi wypłacać rekompensaty. Opóźnień poza terytorium UE nie uwzględnia się też w obliczaniu ogólnego czasu opóźnienia pociągu.
Czytaj więcej
W mediach powraca temat zniżek na bilety na pociąg. Wątpliwości dotyczą prawidłowego wyboru jednej z dwóch typów zniżki dla seniorów. Przypominamy, na czym polega problem, ile wynoszą ulgi ustawowe na transport publiczny i komu przysługują.