Pływające „bomby zegarowe”. Sankcje wyeliminowały z rynku 850 statków

Flota zbiornikowców starzeje się, coraz więcej jednostek powinno być wymieniane, a sankcje wobec Rosji, Iranu i Wenezueli wyeliminowały z rynku 850 statków — ocenia Trafigura, międzynarodowa firma handlu towarami i energią. Te ostatnie tworzące tzw. flotę cieni nie podlegają żadnej kontroli, nic nie wiadomo o ich stanie technicznym, są zagrożeniem w regionie M. Śródziemnego — ocenia grecki minister ds. wysp i żeglugi, Christos Stylianidis.

Publikacja: 09.06.2024 22:19

(fot. ilustracyjna)

(fot. ilustracyjna)

Foto: Adobe Stock

Światowy rynek zbiornikowców, także tych największych VLCC (Very Large Crude Carriers) był w dobrej sytuacji w ostatnich miesiącach, częściowo dzięki długim rejsom wokół Afryki, aby unikać Morza Czerwonego, na którym bojownicy plemienia Huti dokonywali ataków. Ponadto ok. 850 statków wypadło z udziału w rynku na skutek zachodnich sankcji wobec Rosji, Iranu i Wenezueli.

Czytaj więcej

Rosyjski tankowiec utknął w Cieśninie Dardanele. Należy do floty cieni

- Problemem tego rynku jest starzejąca się flota, którą trzeba będzie wymieniać. Duże stocznie skupiły się na budowaniu dużych kontenerowców i gazowców, do transportu sprężonego gazu, a nie na największych zbiornikowcach — powiedział Reuterowi Andrea Olivi, szef działu transportu morskiego w Trafigurze, międzynarodowej firmie handlu towarami i energią, na marginesie tygodnia żeglugi Posidonia w Atenach.

Za mało nowych zbiornikowców

Przedstawiciel branży poinformował, że Trafigura zamówiła w chińskiej stoczni New Hantong Shipyard pięć nowych zbiornikowców VLCC. Pierwsze dwa mają być dostarczone w 2026 r., reszta w 2027 r., wszystkie będą mieć napęd dwupaliwowy, zasilany amoniakiem. Normalnie na takie nowe statki czeka się średnio 3 lata.

Lars Barstad, prezes firmy używającej zbiornikowców Frontline, poinformował podczas prezentacji wyników, że rynek musi zamówić w najbliższych latach ok. 1100 zbiornikowców, w tym 400 największych VLCC. — Nasze zaufanie do tego segmentu rynku rośnie, bo istnieje potrzeba wymiany wysłużonej floty nowymi jednostkami — stwierdził z kolei szef Trafigury, Andrea Olivi. Jego firma ma w dowolnej chwili ok. 400 statków, zbiornikowców i masowców, które wykonują ponad 5 tys. rejsów rocznie.

Czytaj więcej

Unia zamawia gazowce w Chinach. Stocznie nie nadążają z budową

Flota cieni zagrożeniem dla Morza Śródziemnego

Zbiornikowce objęte sankcjami tworzące tzw. flotę cieni omijają sankcje, przewożąc ropę rosyjską, irańską i wenezuelską do krajów, które też omijają sankcje. Ich ładunki stanowią poważne zagrożenie dla środowiska, bo trudno ustalić, do kogo należą, nie są objęte zachodnimi ubezpieczeniami, nie mogą korzystać z usług świadczonych na morzu, nie zależy im na przestrzeganiu norm w żegludze — twierdzą przedstawiciele branży i analitycy.

- Dostrzegam pewne zagrożenia dla środowiska, zwłaszcza w takich rejonach jak Morze Śródziemne i bardzo blisko naszego głównego terytorium i wysp — stwierdził na marginesie tygodnia Posidonia grecki minister ds. wysp i żeglugi, Christos Stylianidis. Jego zdaniem, to duży problem dla uczciwości międzynarodowego handlu ropą naftową.

Czytaj więcej

Jak Wenezuela straciła 3 superzbiornikowce

Zbiornikowce objęte sankcjami tworząc flotę cieni

Statki z floty objętej sankcjami uczestniczyły dotychczas w 50 rożnych incydentach, w pożarach, awariach silników, zderzeniach. utracie sterowności i wyciekach ropy. — poinformowało w majowym raporcie niemieckie towarzystwo ubezpieczeniowe Allianz Commercial.

- Niewątpliwie jesteśmy przeciwni takiemu rodzajowi handlu. Nie możemy zgodzić się na tę sytuację tak blisko naszych wybrzeży — dodał Stylianidis. W maju grecka marynarka wojenna rozszerzyła strefę zakazu ruchu statków u wybrzeża południowo-wschodniej strony Peloponezu, aby zapobiegać przeładunkom rosyjskiej ropy ze statku do statku w pobliżu Grecji. — Taki przeładunek na morzu nie jest zakazany, czasem nawet konieczny, to część naszego handlu, ale ze względu na powstanie tej nielegalnej floty nasze zaniepokojenie dotyczy możliwego wypadku o dużych konsekwencjach dla środowiska — powiedział minister Stylianidis.

Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki