Aktualizacja: 18.11.2024 09:39 Publikacja: 22.01.2024 19:05
6-dniowy strajk na niemieckiej kolei
Foto: AFP
Strajk i paraliż komunikacyjny będą bardzo kosztowne, mówi ekonomista Michael Hüther. Według Niemieckiego Instytutu Ekonomicznego (IW) strajk na kolei ogłoszony przez Niemiecki Związek Maszynistów może spowodować koszty gospodarcze rzędu nawet pół miliarda euro. „Wyliczenia, które wykonaliśmy my i inni, wynoszą około 100 milionów dziennie, czyli przez cały dzień strajku” – powiedział kanałowi informacyjnemu Welt dyrektor IW Michael Hüther. „Razy 6 dni oznacza to, że jest to pół miliarda euro związanych z tym kosztów gospodarczych, co oczywiście nie jest błahą sprawą, ale znacznym obciążeniem” - dodał. Ekonomista określił żądania związku maszynistów jako „nierealistyczne”. Z jednej strony oferta kolei podwyżki na poziomie 11 proc. odpowiadała „temu, co zawsze osiągano w sektorze publicznym podczas ostatnich negocjacji”. Z drugiej strony czterodniowy tydzień pracy w sytuacji, w której brakuje niemieckiej kolei już 3700 maszynistów jest nierealistyczny a „sytuacja jest bardzo trudna dla kolei i dla nas wszystkich” - dodaje.
Uruchomiono gigantyczny port w Chancay w Peru, największy w Ameryce Płd., zbudowany przez Chiny, które masowo inwestują w Ameryce Łacińskiej. Prezydent Xi Jinping i prezydent Peru, Dina Beluarte uczestniczyli w uroczystej inauguracji olbrzymiego portu (nadal w budowie) przez chińskie firmy w Chancay w prowincji Huaral, 80 km na północ od stolicy kraju, Limy. Jest połączony tunelem z autostradą panamerykańską i ze stolicą kraju..
Lufthansa uzyskała w końcu dostęp do następcy Alitalii, ITA Airways. Włoski resort gospodarki podał, że po trudnych negocjacjach i różnicy zdań co do ostatecznej ceny stronom udało się zawrzeć umowę o kupieniu przez grupę Lufthansy za 325 mln euro 41 proc. udziałów w ITA Airways.
W czym tkwi zagadka, że na lotnisku Ben Guriona w Tel Awiwie nie ma praktycznie zachodnich przewoźników, a w portach przesiadkowych w Europie nie brakuje izraelskich pasażerów? Przecież do większości z nich izraelskie linie nie latają.
Bankowiec Piotr Karnkowski i znany w branży energetycznej prawnik Jerzy Kurella wygrali w konkursach na nowych członków zarządu LOTu. Obaj będą wiceprezesami polskiego przewoźnika.
Mieszkańcy Europy z jednej strony nadal wierzą, że transformacja energetyczna zabezpieczy dobrobyt następnych pokoleń. Z drugiej jednak strony obawiają się, że koszty ochrony klimatu dotkną ich finansowo. Z badania klimatycznego zleconego przez Fundację E.ON wynika, że Europejczycy popierają transformację, ale oczekują od rządów swoich państw konkretnego planu i większego zdecydowania w działaniu.
Rosyjskim kolejom brakuje co najmniej 2500 maszynistów. Porzucone w szczerym polu składy kontenerowe czekają dwa, trzy miesiące na rozładunek. Terminale kolejowe wstrzymały przyjmowanie ładunków, bo nie mają na nie miejsca. Przewozy towarowe zmniejszyły się o połowę. Importerzy alarmują Kreml.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła pełnowymiarową inwazję na Ukrainę. W nocy z 17 na 18 listopada rosyjska obrona przeciwlotnicza strącała drony lecące w stronę Moskwy.
Radosław Sikorski twardo walczy o nominację Koalicji Obywatelskiej w wyborach na prezydenta Polski. Napisał list do kolegów, z którego wynika, że agresja Rosji może odbić się w większym stopniu na Polsce, niż to się wielu wydaje. Czy szef MSZ wie coś, czego nie wiemy? Dlaczego straszy wojną w Polsce?
Szwajcarski dostawca taboru kolejowego obniża prognozy finansowe i produkcyjne z powodu zatopionych zakładów. Klienci otrzymają pociągi z opóźnieniem.
Co łączy ze sobą Instagram, Muzeum Egipskie i Narodowe Muzeum Cywilizacji Egipskiej? Wirtualna rzeczywistość. Dzięki niej zwiedzający mogą zobaczyć, jak wystawiane w gablotach artefakty wyglądały w czasach, kiedy powstały.
„Kompleks wojskowo-przemysłowy najwyraźniej chce zapewnić, że wybuchnie III wojna światowa, zanim mój ojciec zdąży zaprowadzić pokój i uratować życie ludzi” – stwierdził syn amerykańskiego prezydenta-elekta, odnosząc się do decyzji Joe Bidena o zniesieniu ograniczeń na użycie amerykańskiej broni dalekiego zasięgu do atakowania celów w głębi Rosji.
Droższe paliwo lotnicze i osłabienie złotego w stosunku do dolara i euro odbiło się na cenach w biurach podróży. Po dziesięciu tygodniach lekkich spadków, przyszła podwyżka.
W poniedziałek we Francji rozpoczną się protesty rolników, którzy obawiają się następstw wejścia w życie umowy handlowej pomiędzy Unią Europejską a Mercosur (Wspólny Rynek Południa).
Zgoda administracji Joe Bidena na atakowanie celów w głębi Rosji przez Ukrainę, przy użyciu broni dalekiego zasięgu dostarczanej Kijowowi przez Waszyngton, nie dotyczy całego terytorium Rosji - wynika z informacji podawanych przez serwis Axios.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas