Zarobki prezesów linii lotniczych. Najbogatszy jest Michael O’Leary z Ryanaira

Powrót koniunktury na rynku lotniczych przewozów pasażerskich znalazł odzwierciedlenie w wynagrodzeniach prezesów linii europejskich. Średnia podwyżek sięga 50 proc.

Publikacja: 30.07.2023 11:02

Prezes Ryanaira Michael O'Leary

Prezes Ryanaira Michael O'Leary

Foto: Bloomberg

Wynagrodzenie szefów europejskich przewoźników zazwyczaj składa się z kilku elementów. Niektóre z nich są stałe, inne uzależnione na przykład od wyników firmy. Ostatnio w Air France/KLM, SAS, International Airlines Group (IAG — m.in. British Airways, Iberia, Aer Lingus) i Lufthansie doszły związane z działaniami na rzecz ochrony środowiska. I nie są to wielkości nieznaczne. Hiszpan Luis Gallego, prezes IAG został wynagrodzony dodatkowo kwotą 192 tys. euro za redukcję emisji CO2.

Jak pokazuje analiza 13. wypłat dla szefów europejskich przewoźników, która ukazała się we włoskim dzienniku „Corriere della Sera”, najbogatszym z nich jest prezes Grupy Ryanaira, Michael O’Leary. Najbogatszym, ale jego comiesięczny „pasek” wcale nie opiewa na kwotę najwyższą w Europie. Zeszłoroczne wynagrodzenie wypłacane szefowi największej linii lotniczej w Europie to 975 tys. euro. Tyle że do tego ma jeszcze pakiet akcji wycenianych w tej chwili na 700 mln euro.

Czytaj więcej

Ryanair ma wielkie plany w Ukrainie. Zapowiedział inwestycje za 3 mld dolarów

Ale największymi zarobkami może się pochwalić Shai Weiss, prezes Virgin Atlantic, który skasował 4,3 mln euro, tuż za nim są prezes Grupy Lufthansa Carsten Spohr i Ben Smith z Air France/KLM. Obydwaj zapłacą w tym roku podatki od kwoty 4,2 mln euro.

Największą podwyżkę wynagrodzenia w Europie zaliczył w 2022 roku Johan Lundgren, prezes brytyjskiego easyJeta. Jego zarobki skoczyły z 920 tys. euro w 2021 do 3,5 mln euro. A zarobki Dimitriosa Gerogiannisa, prezesa Aegean Airlines, zwiększyły się z 400 tys. euro do 2,41 miliona. Była to nagroda za wybitne wyniki finansowe i wyjątkowo szybką odbudowę po pandemii.

Na kolejnych miejscach tego rankingu znaleźli się Sean Doyle, prezes British Airways i Anko Van der Werff z SAS, specjalista od gaszenia napięć społecznych. Na ich zeszłorocznych „paskach” pojawiły się odpowiednio kwoty 1,78 i 1,66 mln euro. Na końcu listy lotniczych milionerów jest prezes i założyciel węgierskiego Wizz Aira, Jozsef Varadi. Jego zeszłoroczne wynagrodzenie w linii, którą trzyma żelazną ręką, sięgnęło 1,26 mln euro.

Jak na tym tle wyglądają wynagrodzenia w LOT? Wiadomo, że są one uzależnione od wyników finansowych linii. Jak podał w Business Insider Polska ówczesny prezes, Rafał Milczarski (został zwolniony w grudniu 2022 roku) w 2017 roku zarobił 2,8 mln złotych, a linia miała wówczas 273,5 mln złotych zysku netto. W 2018 przy zysku netto 215 mln złotych zarobki Rafała Milczarskiego stopniały do 800 tys. złotych.

Wynagrodzenie szefów europejskich przewoźników zazwyczaj składa się z kilku elementów. Niektóre z nich są stałe, inne uzależnione na przykład od wyników firmy. Ostatnio w Air France/KLM, SAS, International Airlines Group (IAG — m.in. British Airways, Iberia, Aer Lingus) i Lufthansie doszły związane z działaniami na rzecz ochrony środowiska. I nie są to wielkości nieznaczne. Hiszpan Luis Gallego, prezes IAG został wynagrodzony dodatkowo kwotą 192 tys. euro za redukcję emisji CO2.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Transport
LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings
Transport
ICAO: Podróże samolotem bezpieczniejsze, choć nadal dochodzi do tragedii
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki