Polska bez przesiadek. Lotniska nie mogą dość do siebie po pandemii

Europa, z kilkoma wyjątkami, ma kłopoty z odbudowaniem dochodowego ruchu przesiadkowego. Bo zmieniła się struktura podróży lotniczych.

Publikacja: 28.06.2023 03:00

Uber wjeżdża na Okęcie

Uber wjeżdża na Okęcie

Foto: Bloomberg

– Pandemia, a potem wojna w Ukrainie negatywnie wpłynęły na rozwój lotnisk przesiadkowych w Europie. Raport, który właśnie opublikowaliśmy, pokazuje, że o ile ogólna liczba pasażerów rośnie, o tyle nie dotyczy to tych najcenniejszych dla lotnisk i przewoźników – tych, którzy się przesiadają. Niestety, wszystko wskazuje, że te zmiany najprawdopodobniej już z nami pozostaną – mówi Oliver Jankovec, dyrektor generalny Airport Council International Europe (ACI Europe), organizacji zrzeszającej ponad 600 lotnisk europejskich.

Warszawa ucierpiała

Osłabienie wskaźnika przesiadek dotyczy prawie całej Europy, bo wynika z utrzymującej się, innej niż przed pandemią, struktury ruchu. Błyskawicznie odbija ruch turystyczny, ale to połączenia najczęściej bezpośrednie, również z lotnisk regionalnych.

Natomiast ruch przesiadkowy, w dużej mierze napędzany przez pasażerów biznesowych, ogólnie kuleje. Nakłada się na to wciąż bardzo mała liczba podróży do Chin, obawy o recesję, problemy z samolotami i silnikami.

Czytaj więcej

Z Warszawy do Tokio o 1,5 godziny krócej. Z piłą do lodu na pokładzie

– Na tym tle Warszawa jest dodatkowo bardzo mocno dotknięta skutkami rosyjskiej inwazji na Ukrainę, bo „przesiadkowość” w przypadku Lotniska Chopina w dużej mierze wynikała z lotów do Ukrainy, Rosji, państw Kaukazu, Mołdawii – wszystkie te kierunki ucierpiały z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej nad Syberią i pośrednich skutków wojny – tłumaczy Dominik Sipiński, ekspert rynku lotniczego z ch-aviation. – A konkurenci podbierają pasażerów na trasach do Indii, Izraela i Ameryki Północnej, bo sami latają dużo mniej, m.in. do Chin, więc muszą otwierać nowe trasy. Niestety, LOT ma ograniczone możliwości reakcji na niekorzystne czynniki, bo geografii nie przeskoczy. Nowe trasy do Azji Centralnej czy Ameryki Północnej zwiększą nieco możliwości przesiadkowe, ale warszawski ruch potrzebuje rynków wschodnioeuropejskich i możliwości lotów nad Rosją, by być atrakcyjny – dodaje.

Odrodzone Air India przecież „po coś” zamówiły kilkaset samolotów. LOT wtedy utraci bardzo dzisiaj dochodowych pasażerów przesiadkowych z Delhi i Mumbaju. Coraz bardziej aktywne są także holenderskie linie KLM, które już latają do sześciu miast w Polsce.

Czytaj więcej

Fatalne prognozy dla europejskiego lotnictwa. Kluczowe trasy będą niedostępne

W tej sytuacji LOT nie ma innego wyjścia, jak szukać nowych kierunków, z których przywiezie do Warszawy pasażerów przesiadkowych. Stąd m.in. pomysł uruchomienia regularnych lotów do Taszkientu w lutym 2024 r. I decyzja o lotach do Japonii przez biegun. Będą one krótsze (czyli bardziej zyskowne) nawet o półtorej godziny, nie mówiąc o oszczędnościach na paliwie.

Czy w takiej sytuacji nie jest to kolejne zagrożenie dla pomysłu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego? – Nie znaczy to, że business case dla CPK słabnie, bo nowy hub jest budowany na lata, a kryzys w końcu minie. Trzeba mieć jednak świadomość, że obecna sytuacja sprzyja odbudowie lotów bezpośrednich i krótko/średniodystansowego ruchu przesiadkowego z Warszawy. Robienie z Lotniska Chopina/CPK hubu dalekodystansowego stało się znacznie trudniejsze – tłumaczy Sipiński.

Ale Polacy chcą latać

Tak samo jak i obcokrajowcy chcą przylatywać do Polski. Lotnisku Chopina w maju zabrakło 3 pkt proc. do wyników sprzed pandemii. Pokazują to wyniki Kraków Airport, gdzie w maju 2023 r. liczba odprawionych pasażerów była wyższa o 12 proc. od maja 2019 r. Nowi przewoźnicy pojawili się w Gdańsku, Poznaniu, Katowicach i Wrocławiu. Rozwija się port w Rzeszowie, który stał się w tej chwili „największym lotniskiem ukraińskim”.

Rośnie liczba pasażerów wylatujących z Radomia. Do ostatniego poniedziałku, 26 czerwca – czyli przez dwa miesiące funkcjonowania portu, liczba odprawionych pasażerów wyniosła 21 953. W ostatnią sobotę wyleciało z tego lotniska 1189 osób. Port przestał być pusty w środy, bo odlatują stamtąd dwa rejsy czarterowe – LOT i Enter Air, oba do Alanyi.

Czytaj więcej

Zakaz lotów nocą nad Niemcami. Chcą tego Zieloni i Lewica

A w samolotach jest ciasno. Średnia wypełnienia lotów do Paryża wynosi 92 proc., do Rzymu – 89 proc., a do Prewezy 84 proc. „Już dzisiaj ponad 80-proc. wypełnienie notują rejsy lipcowe, choć przed nami jeszcze ponad miesiąc sprzedaży” – informuje biuro prasowe LOT.

PPL, który jest właścicielem radomskiego portu, zakłada, że tygodniowo będzie się tam odprawiało ok 4,5 tys. pasażerów. Czy w tej sytuacji wykonalne jest dojście do 150 tys. pasażerów od otwarcia lotniska do końca roku? Będzie trudno. Chociaż wiadomo (jeszcze nieoficjalnie), że zimą nadal będą latały stamtąd czartery i wszystko wskazuje na to, że „jakieś” połączenia otworzy Wizz Air. Niedawno węgierski przewoźnik ogłosił, że postawi na Lotnisku Chopina 11. samolot. Mało prawdopodobne, aby znalazło się tam wolne miejsce dla kolejnego airbusa, gdyby nie było umowy z PPL na zasadzie „coś za coś”.

– Pandemia, a potem wojna w Ukrainie negatywnie wpłynęły na rozwój lotnisk przesiadkowych w Europie. Raport, który właśnie opublikowaliśmy, pokazuje, że o ile ogólna liczba pasażerów rośnie, o tyle nie dotyczy to tych najcenniejszych dla lotnisk i przewoźników – tych, którzy się przesiadają. Niestety, wszystko wskazuje, że te zmiany najprawdopodobniej już z nami pozostaną – mówi Oliver Jankovec, dyrektor generalny Airport Council International Europe (ACI Europe), organizacji zrzeszającej ponad 600 lotnisk europejskich.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Transport
LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings
Transport
ICAO: Podróże samolotem bezpieczniejsze, choć nadal dochodzi do tragedii
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki