SAS będzie miał nowego właściciela. Rządy Danii i Szwecji pozbędą się kłopotu

Amerykański fundusz Apollo Global Management jest bliski uzyskania zgody rządów Szwecji i Danii na przejęcie większościowego pakietu udziałów w SAS AB w ramach planu ratunkowego dla skandynawskiej linii lotniczej.

Publikacja: 07.05.2023 13:34

SAS będzie miał nowego właściciela. Rządy Danii i Szwecji pozbędą się kłopotu

Foto: Adobe Stock

Szwecja ma 22 proc. akcji SAS i mniej więcej tyle samo posiada Dania. Udziałowcem SA jest jeszcze rząd Norwegii, ale ma minimalny pakiet akcji — ok 1,5 proc. Reszta należy do funduszy inwestycyjnych. Oczekuje się, że po przejęciu przez Amerykanów SAS utrzyma swoją skandynawską tożsamość.

Apollo jest znanym graczem na rynku lotniczym. Wcześniej zainwestował w Sun Country Airlines i jest największym udziałowcem Aeromexico. SAS jeszcze przed pandemią miał kłopoty finansowe. Natomiast od 2020 roku odnotował znaczny spadek wartości, ostatecznie musiał w 2022 roku złożyć wniosek o ochronę przed wierzycielami. Otrzymał także pomoc publiczną. Z kolei zainteresowanie Apollo SAS spowodowało gwałtowny wzrost akcji linii lotniczej.

Czytaj więcej

Ruszyła fala przejęć w lotnictwie. Kolejne linie na celowniku

Problem jest jednak w przepisach unijnych, które ograniczają własność linii lotniczych dla firm spoza UE do mniej niż 50 proc. Tyle, że Apollo jest funduszem zarejestrowanym w USA, ale kapitał jakim zarządza, pochodzi od europejskich inwestorów, więc liczy na uzyskanie zgody Brukseli na tę transakcję.

Sam SAS szuka również innych inwestorów, ponieważ w planach wyjścia z upadłości zobowiązał się do pozyskania dodatkowego kapitału. Przewoźnik zabezpieczył już sobie pożyczkę w wysokości 700 milionów dolarów, właśnie od Apollo, na finansowanie swojej działalności. SAS nie tylko dostał zastrzyk pieniędzy od funduszu, ale i współpracuje z Amerykanom operacyjnie.

W 2022 roku obie firmy podpisały trzyletnią umowę dotyczącą wykonywania czarterów, jej wartość w 2022 roku wyniosła 1 mld SEK. Linia zobowiązała się do przewiezienia w tym czasie 150 tysięcy pasażerów.Samoloty SAS latają z 20 lotnisk w Szwecji, Norwegii i Danii do około 30 śródziemnomorskich miejsc docelowych w Grecji, Chorwacji, na Cyprze, w Albanii i Turcji. Współpraca z Apollo to największa umowa SAS z operatorem czarterowym, a całkowita wartość umowy wynosi około 3,4 miliarda SEK na pierwsze trzy lata.

Czytaj więcej

Piloci SAS zaakceptowali porozumienie płacowe. Strajku nie będzie
Transport
Airbus ma wielkie plany na 2025. Ale Donald Trump może przeszkodzić
Transport
Rosjanie znają powód katastrofy azerskiego samolotu. To wulgarny język pilotów
Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców