Lotnisko oczywiście protestuje, ale CAA ma wielkie wsparcie w liniach lotniczych.
Opłaty pasażerskie są uiszczane przez linie lotnicze i umożliwiają im korzystanie z pasów startowych terminali, systemów bagażowych i kontroli bezpieczeństwa. Średnia opłata za pasażera na Heathrow w 2023 roku wyniesie 31,57 funtów. Brytyjski ULC informuje, że spadnie ona do 25,43 funtów w 2024 roku i pozostanie na tym samym poziomie do końca 2026 roku.
Czytaj więcej
Kolejne zakłócenia ruchu lotniczego w Niemczech. Związek zawodowy Ver.di cieszy się, że ruch rośnie, więc ich protest będzie zauważony.
Zarządzający lotniskiem Heathrow mieli zupełnie inne plany. Chcieli, aby opłaty wzrosły do ponad 40 funtów. Linie lotnicze proponowały, że nie powinny przekraczać około 18,50 funtów. Teraz lotnisko przekonuje, że decyzja CAA jest „bez sensu” i ostrzega, że „nic nie przyniesie konsumentom”.
„CAA zdecydowało się obniżyć opłaty lotniskowe do najniższego realnego poziomu od dekady w czasie, gdy linie lotnicze osiągają ogromne zyski, a Heathrow nadal przynosi straty z powodu mniejszej liczby pasażerów i wyższych kosztów finansowania” – informuje port. Przekonuje, że regulator powinien zachęcać do inwestycji w odbudowę usług lotniczych po pandemii. Zdaniem CAA natomiast, oprócz korzyści dla podróżnych w postaci niższych opłat, pozyskane fundusze z powodzeniem umożliwią lotnisku dalsze inwestowanie jego działalność, w tym planowane modernizacje kontroli bezpieczeństwa i wstawienie nowego systemu bagażowego w Terminalu 2. — Naszym priorytetem w podejmowaniu tej decyzji dzisiaj jest przekonanie, że podróżujący mogą oczekiwać od Heathrow odpowiedniego stosunku jakości do ceny, płacąc jednocześnie nie więcej niż jest to konieczne — mówi Richard Moriarty, dyrektor generalny CAA.