„Świadectwa zdatności do lotu cywilnych statków powietrznych produkcji zagranicznej wydane przez Rosawiację zostają przedłużone do 31 grudnia 2023 r., jeżeli ich okres ważności upłynął w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2022 r.” - czytamy w oświadczeniu regulatora. Ostatni przegląd tych maszyn zatwierdzony przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) odbył się na początku lutego 2022. Utraciły one jednak certyfikaty po tym, jak władze rosyjskie postanowiły wpisać je do rejestru rosyjskiego, obok oryginalnej rejestracji na Bermudach.
Czytaj więcej
Rosyjskie linie lotnicze zwróciły się do władz Bermudów o wyrejestrowanie samolotów, którymi latają — poinformowało rosyjskie Ministerstwo Transportu. Ma to być kolejny krok do „normalizacji” transportu lotniczego w Rosji.
W marcu 2022 r., w miesiąc od rosyjskiej inwazji na Ukrainę firma A-Technics została wybrana przez Rosawiację do obsługi technicznej samolotów zachodnich, zarejestrowanych w Rosji. Wtedy też regulator rozszerzył wcześniej wydany certyfikat FAP-285 dla tej firmy, który pozwala teraz serwisowanie Boeingów i Airbusów. A-Technics zdobyła swoją pierwszą licencję w 2018 roku na konserwację rosyjskiego samolotu Superjet 100. Rozszerzone kompetencje pozwalają firmie zapewnić ciągłą zdatność do lotu np. całej flocie linii lotniczych Grupy Aeroflot – Boeing 737NG, 777, 747-400, rodzinie Airbus A320/ A321 i Airbus A350, czyli maszynom należącym do najbardziej zaawansowanych technologicznie spośród znajdujących się na rynku. W maju firma A-Technics uzyskała zgodę na przeprowadzanie serwisowania także Airbusa A330.
— W A-Technics wypracowaliśmy sprawny i absolutnie przejrzysty system zarządzania jakością gwarantujący nadzór nad wszystkimi pracami wykonywanymi w ramach przeglądów i napraw. Pełne rozwinięcie tego systemu zajęło lata i dowiodło skuteczności oraz umożliwiło firmie pomyślne przejście zarówno rosyjskich, jak i międzynarodowych audytów. A-Technics ma wszelkie atuty, aby zapewnić nieprzerwaną zdatność do lotu floty Grupy Aeroflot – wysoko wykwalifikowany personel, ogromne doświadczenie, dogłębną wiedzę na temat wszystkich statków powietrznych w eksploatacji i całego niezbędnego wyposażenia – zapewnia Michaił Korobowicz, prezes A-Technics. I dodaje, że decyzja Rosawiacji pozwala jego firmie na wymianę ponad 1000 komponentów podczas serwisowania zagranicznych samolotów. — Teraz stoi przed nami kolejnej wyzwanie — produkcja takich części — mówi Michaił Korbowicz. Na to także ma licencję Rosawiacji.
Czytaj więcej
Podwójne rejestracje, brak certyfikatów i oryginalnych części zamiennych do znacjonalizowanych samolotów oraz deklaracje, że są w stanie je wyprodukować rosyjskie firmy — to wszystko spowodowało niepokój Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) o bezpieczeństwo operacji lotniczych wykonywanych przez rosyjskich przewoźników.