Trasa ominie miasto od południa i wyprowadzi ciężkie pojazdy z gęstej zabudowy. Ma 7,6 km długości. Zbudowano ja w systemie 2+1, co oznacza dwa pasy ruchu w jedną stronę i jeden pas w przeciwną, ze zmianą co pewnej odcinek. Oprócz samej drogi wybudowane zostały cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższej kategorii - „Kościerzyna Zachód”, „Kościerzyna Południe”, „Kościerzyna Wschód” oraz „Wieżyca”. Trasa oraz węzły posiadają rezerwę miejsca pod ewentualną przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2+2.
Kościerzyna była do tej pory jednym z najbardziej zakorkowanych miast w województwie pomorskim. Tutaj przecinają się tranzytowe trasy: droga krajowa nr 20 Stargard Szczeciński - Gdynia oraz droga wojewódzka nr 214, a także droga wojewódzka nr 221 łącząca miasto z Gdańskiem. Budowa obwodnicy usprawni ruch samochodów, a także poprawi bezpieczeństwo.
Inwestycje zrealizowało konsorcjum firm z Grupy Strabag za 168 milionów złotych. Budowa trwała trzy lata. W ramach prac powstał 122-metrowy wiadukt nad liniami kolejowymi i kilka wiaduktów drogowych. Wybudowano przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem, system odprowadzenia wód opadowych i oczyszczania wody opadowej z jezdni, zbiorniki retencyjne i infiltracyjne. Przebudowane zostały drogi dojazdowe do obwodnicy.
W podobny sposób jak obwodnica Kościerzyny powstała m.in. obwodnica Żyrardowa w ciągu drogi krajowej nr 50. Takie rozwiązanie znacznie obniża koszty budowy, przy zachowaniu możliwości bezkolizyjnego wyprzedzania.
W tym roku oddano już do użytkowania obwodnice Wielunia, Ostrowa Wielkopolskiego, Inowrocławia oraz obwodnicę Jarocina. Przed końcem roku ma być oddana jeszcze obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego, Ostródy, Nysy, a także obwodnica Marek pod Warszawą. W roku przyszłym – obwodnice Radomia, Olsztyna, Kłodzka, Wałcza, Skawiny oraz Kępna.