Dobrze zapięte pasy ratują życie

Zapinanie pasów przez pasażerów na tylnych siedzeniach auta jest równie ważne, jak dla podróżujących z przodu.

Aktualizacja: 16.12.2015 21:07 Publikacja: 16.12.2015 20:00

Pasy należy zapinać zawsze – nawet na krótkich trasach

Pasy należy zapinać zawsze – nawet na krótkich trasach

Foto: 123RF

Z najnowszego raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że pasy zapina ponad 95 proc. kierujących, 96 proc. pasażerów siedzących z przodu oraz zaledwie 76 proc. tych, którzy podróżują z tyłu. Zdecydowanie najczęściej pasy stosują kierujący i pasażerowie samochodów osobowych na autostradach i w dużych miastach. Z przeprowadzonych na świecie badań wynika, że połowa ofiar wypadków śmiertelnych mogłaby żyć, gdyby wsiadając do samochodu, zapięła pas.

Z przodu to nie problem

Jak widać z przytoczonych powyżej danych, zapinanie pasów z przodu nie jest problemem. Wizja mandatu i punktów karnych, a także groźba uderzenia głową w przednią szybę, robią swoje. Dużo gorzej wygląda sytuacja z tyłu samochodu. Zawsze znajdzie się jakaś wymówka: a to klamra pasa ukryła się pod fotelem, a to droga jest zbyt krótka, by się mocować z pasem, a to przyciemniane szyby uchronią przed wzrokiem policjanta. W efekcie co czwarta osoba podróżuje na tylnej kanapie bez zapiętych pasów. Nie ma przy tym świadomości, że podczas wypadku jest tak samo narażona na obrażenia jak pasażerowie z przodu auta. W dodatku w chwili zderzenia nieprzypięci pasażerowie z drugiego rzędu stają się śmiertelnym zagrożeniem dla osób podróżujących z przodu.

– Pasy chronią przed skutkami wypadków drogowych i zmniejszają ryzyko poważnych obrażeń ciała u kierowcy i pasażerów – tłumaczy „Rz" Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS. – Zapinając pasy, chronimy życie i zdrowie nie tylko własne, ale i innych pasażerów, często najbliższych nam osób. Osoby siedzące z przodu bez zapiętych pasów w momencie zderzenia przemieszczają się bezwładnie, uderzając w elementy wyposażenia kabiny. Zdarza się, że wypadają z wnętrza pojazdu przez przednią szybą. Z kolei osoba siedząca z tyłu, która ma niezapięte pasy, zwielokrotnionym ciężarem własnego ciała (wynikającym z przeciążeń) może uderzyć z ogromną siłą w przednie siedzenie samochodu, w wyniku czego złamie zagłówek lub oparcie fotela i tym samym spowoduje śmiertelne zagrożenie nie tylko dla siebie, ale też dla kierowcy lub pasażera siedzącego z przodu – podkreśla Maria Dąbrowska-Loranc.

Szkodliwe mity

Wśród kierowców krążą mity związane z pasami bezpieczeństwa – twierdzi policja i je obala.

Zapinanie pasów na krótkich dystansach przy jeździe z małą prędkością jest bezsensem? Nic bardziej mylnego – twierdzi policja i wyjaśnia, że przy zderzeniu z prędkością 50 km/h ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą jednej tony. Uderzenie w stałe elementy pojazdu może być już śmiertelne zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Jak wyliczyli eksperci Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, ciało ważące 76 kg przy prędkości 64 km/h uderzy w przednie siedzenie już z siłą 2,5 tony.

Mam poduszkę powietrzną, więc po co mi pasy? Poduszka powietrzna zabezpiecza ciało i głowę przed urazami tylko wtedy, gdy działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa. W przypadku niezapiętych pasów prawdopodobieństwo tragicznych następstw znacznie wzrasta – wyjaśnia policja.

I trzeci mit: podróżowanie na tylnych siedzeniach jest bezpiecznie. Policja tłumaczy: pasażerowie z tyłu są tak samo narażeni na obrażenia jak osoby siedzące z przodu.

Kara nawet podwójna

Obowiązek zapięcia pasów bezpieczeństwa mają zarówno kierowcy, jak i pasażerowie pojazdu. Jeśli pasażer nie zastosuje się do obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa, odpowiada za to kierowca. Ma on też obowiązek pouczyć go o takim nakazie oraz odmówić jazdy w wypadku niewykonania polecenia. Jeżeli podczas jazdy pasażer samowolnie odepnie pas i tak zastanie go policjant, do odpowiedzialności może być pociągnięty zarówno kierowca (chyba że odpięcie pasów nastąpiło bez jego wiedzy), jak też pasażer.

Na własną odpowiedzialność

Zgodnie z art. 39 paragraf 2 kodeksu drogowego zwolnieni z obowiązku zapinania pasów (z przodu i z tyłu) są:

- osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;

- kobiety o widocznej ciąży;

- kierujący taksówką osobową podczas szkolenia lub egzaminowania;

- instruktor lub egzaminator podczas szkolenia lub egzaminowania;

- policjanci, funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, inspektorzy kontroli skarbowej, funkcjonariusze celni i Służby Więziennej, żołnierze Sił Zbrojnych RP podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;

- funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych;

- członkowie zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;

- konwojent podczas przewożenia wartości pieniężnych;

- osoby chore lub niepełnosprawne przewożone na noszach lub w wózku inwalidzkim.

Zwolnienie wymienionych powyżaj osób z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa nie jest nakazem. A to oznacza, że na własną rękę decydują oni, czy chcą skorzystać ze zwolnienia, czy wolą zadbać o bezpieczeństwo.

Artykuł powstał we współpracy z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Społeczeństwo
Najnowsza prognoza pogody długoterminowej do maja. Czeka nas sporo anomalii
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Społeczeństwo
Sondaż: Czy Polacy poparliby wprowadzenie podatku obronnego?
Społeczeństwo
Kiedy wrócą opady śniegu? Najnowsza prognoza pogody IMGW na 10 dni
Społeczeństwo
Alerty IMGW i RCB dla niemal całej Polski: Uwaga na gołoledź i marznący deszcz
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Społeczeństwo
Jaka będzie pogoda na początek ferii zimowych? IMGW zdradza szczegóły
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego