– Samorządy robią wszystko, by poradzić sobie z rachunkami po podwyżkach – mówi „Rz” Remigiusz Górniak, wiceprezes Związku Samorządów Polskich. Poza ograniczeniem oświetlenia w miastach, zmniejszeniem patroli straży miejskich może przyjść pora na jeszcze większe oszczędności. – Na razie sięgamy po te, które nie zaszkodzą bezpieczeństwu – mówi.
Są jednak samorządy, które już dziś myślą o ograniczeniu patroli straży miejskich.
Do rzecznika praw obywatelskich wpłynęła już pierwsza skarga dotycząca „zaciemnienia” ulic w pewnej gminie w godzinach 18–20. Jak wskazuje zastępca RPO dr Valeri Vachev, w tej sprawie występują dwa elementy.
– Pierwszy to przepisy prawa budowlanego, które regulują zasady oświetlania dróg. W szczególności par. 86 rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, który zakłada, że „urządzenia do oświetlenia projektuje się w każdym miejscu, które ze względu bezpieczeństwa ruchu lub bezpieczeństwa publicznego wymaga oświetlenia”. Cel tych regulacji jest jasny – zapewnienie bezpieczeństwa na drogach publicznych – mówi rzecznik.
Drugi element, na który RPO powołuje się w piśmie, to prawo energetyczne. Przewiduje, że finansowanie oświetlenia dróg publicznych przez gminy jest obligatoryjnym zadaniem własnym (art. 3 pkt 22 oraz art. 18 ust. 1 pkt 3 prawa energetycznego), z którego gminy zrezygnować nie mogą.