Wymagania techniczne dla tramwajów i trolejbusów

29 kwietnia wchodzą w życie trzy rozporządzenia określające, jakie warunki techniczne powinny spełniać trolejbusy i tramwaje

Publikacja: 28.04.2011 04:05

Wymagania techniczne dla tramwajów i trolejbusów

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Trolejbusy i tramwaje, jak wszystkie pojazdy uczestniczące w ruchu, muszą spełniać określone wymagania dotyczące budowy i wyposażenia. Muszą też posiadać świadectwo homologacyjne i przechodzić badania techniczne.

Takie wymagania stawiają pojazdom przepisy prawa o ruchu drogowym (art. 66, 68 i 85). Zawierają one także delegacje dla ministra infrastruktury do wydania rozporządzeń określających szczegółowe warunki techniczne, jakie każdy tramwaj czy trolejbus powinien spełniać, tryb wydawania świadectw homologacyjnych dla tych pojazdów oraz zasady przeprowadzania ich badań technicznych. Delegację tę minister infrastruktury wypełnił, wydając trzy rozporządzenia, które wchodzą w życie 29 kwietnia 2011 r.

Zasady przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów określa rozporządzenie z 28 stycznia 2011 r. w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania. Zastąpi ono rozporządzenie z 19 grudnia 2003 r.

Nowe przepisy stanowią, że badania techniczne trolejbusów wykonuje się w dwóch częściach. Część elektryczną przeprowadzają cztery jednostki: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie, Instytut Pojazdów Szynowych TABOR w Poznaniu, Instytut Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach, Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej w Krakowie. Część mechaniczną wykonują jednostki wymienione w przepisach dotyczących zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych tych pojazdów.

Nie zmieniły się również terminy, w których przeprowadza się badania okresowe. Jeżeli chodzi o tramwaje, to nadal pierwsze przeprowadza się po pięciu latach od przekazania nowego pojazdu do eksploatacji, drugie – po ośmiu latach od przekazania do eksploatacji, a każde kolejne – co dwa lata.

Trolejbusy bada się natomiast po roku od przekazania do eksploatacji po raz pierwszy. Każde następne badanie przeprowadza się co pół roku.

Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać trolejbusy i tramwaje, oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia określa rozporządzenie z 2 marca 2011 r. Zastępuje ono przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury z 22 grudnia 2003 r.

Nowe przepisy zmieniają przede wszystkim definicję tramwaju (§ 2 pkt 2 – 9), dostosowując ją do przepisów prawa o ruchu drogowym. Ustawa ta mówi o tramwaju, a stara definicja – o wagonie tramwajowym. Inna jest też definicja trolejbusu. Zgodnie z nowym brzmieniem § 2 pkt 12 jest to autobus przystosowany do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej, niekoniecznie napowietrznej.

Pozostałe zmiany dotyczą przede wszystkim poprawy bezpieczeństwa podróżujących tramwajami. Rozbudowano w szczególności wymagania, jakie powinna spełniać instalacja elektryczna. Doprecyzowano również przepisy dotyczące wyjść awaryjnych. W § 10 ust. 3 rozporządzenie stanowi, że szyby przeznaczone do rozbicia nie mogą być wykonane ze szkła klejonego lub tworzyw sztucznych. Nie wolno ich również oklejać foliami. Wyjścia awaryjne powinny być właściwie oznakowane i zaopatrzone w mechanizmy umożliwiające ich łatwe otwarcie zarówno z wnętrza pojazdu, jak i z zewnątrz.

Nowe rozporządzenie określa również wymagania techniczne oświetlenia zewnętrznego trolejbusów i tramwajów, hamulców oraz wyposażenia wnętrz pojazdów.

Wprowadzone przepisy nie dotyczą trolejbusów i tramwajów zabytkowych.

Podstawa prawna:

- rozporządzenia ministra infrastruktury z 28 stycznia i 2 marca DzU nr 65 poz. 343, 344, 345

Prawo w Polsce
Będzie żałoba narodowa po śmierci papieża Franciszka. Podano termin
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce