Informacja publiczna: jak dokonać anonimizacji

Jeżeli zaczernione fragmenty protokołu zawierają informację o charakterze publicznym, należy je odkodować – uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

Publikacja: 26.02.2019 04:50

Informacja publiczna: jak dokonać anonimizacji

Foto: 123RF

Do dyrektora Centrum Usług Wspólnych wpłynął wniosek o udostępnienie informacji publicznej w postaci zanonimizowanych kopii protokołów z posiedzeń Komisji Świadczeń Socjalnych w konkretnym okresie. Centra Usług Wspólnych są jednostkami organizacyjnymi gmin, zapewniającymi obsługę finansową, rachunkową, prawną oraz administracyjną i organizacyjną jednostkom miasta i gminy. Komisje świadczeń socjalnych, działające w ich strukturach, przyznają indywidualne zapomogi z funduszu socjalnego.

Czytaj także: Informacja publiczna: anonimizacja dokumentu to nie wyrywanie całych stron

Kursorem po protokole

CUW przesłało wnioskodawcy trzy zanonimizowane protokoły z posiedzeń komisji. Adresat przesyłki stwierdził jednak, że ponieważ pkt 1 jednego z protokołów został całkowicie zaczerniony, nie może ustalić jego treści. Czy zawiera wyłącznie chronione dane osobowe beneficjentów i wysokość przyznanych świadczeń, czy również informację publiczną. Jest nią bowiem dysponowanie środkami z funduszu socjalnego, ilość osób korzystających ze świadczeń i ogólna wartość wypłaconych kwot. Natomiast nie są nią szczegóły, dotyczące wysokości indywidualnych zapomóg, czy ujawniające prywatność konkretnych osób.

Informacje o takim charakterze nie mogą być udostępniane bez anonimizacji, zapewniającej ochronę prywatności. Wnioskodawca doszedł do wniosku, że nie otrzymał żądanej informacji, ani decyzji o odmowie jej udzielenia. Złożył więc do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na bezczynność dyrektora CUW.

Dyrektor CUW przekonywał, że kopia protokołu została zanonimizowana prawidłowo - tak, aby nie naruszyć dóbr osobistych osoby fizycznej, której dotyczy pkt 1. Przekazanie wnioskodawcy protokołu komisji w całości, bez zamazania szczegółów, pozwalałoby na zapoznanie się z indywidualną sytuacją rodzinną, zdrowotną i materialną konkretnych osób oraz z wysokością udzielonych świadczeń, wypłacanych na podstawie kryteriów socjalnych. Skoro takie dane nie mają charakteru informacji publicznej, nie było też podstaw do wydania decyzji o odmowie ich udostępnienia.

Podczas rozprawy przed WSA, obie strony sporu podtrzymały dotychczasowe argumenty. Sąd zaś ustalił, że chociaż same protokoły z posiedzeń Komisji Świadczeń Socjalnych stanowią informację publiczną, nie są nią dane osób, korzystających z funduszu socjalnego. W takich przypadkach należy tak zanonimizować protokoły, ażeby uniemożliwić zidentyfikowanie konkretnych osób i powiązanie ich z wysokością i rodzajem udzielonej pomocy socjalnej – orzekł WSA.

Uzasadniony zarzut bezczynności

Przechodząc do konkretów, sąd zgodził się jednak ze skarżącym, że zanonimizowany fragment jednego z protokołów nie pozwala na ustalenie, czego w istocie dotyczy, ponieważ zaczerniono całe zdania. Taką formę anonimizacji należy uznać za nieprawidłową – stwierdził WSA. Dokonując anonimizacji należało to uczynić w takiej formie, ażeby z pozostałej, niezaczernionej treści wynikało, jakie zawiera informacje. Czy tylko dane niepodlegające udostępnieniu, czy również informacje o charakterze publicznym. Udzielona informacja jest więc niepełna, a tym samym uzasadniony jest zarzut bezczynności – ocenił sąd.

Z treści protokołu nie wynika, ażeby całkowicie zakreślone fragmenty dotyczyły jedynie informacji, które nie mogą być udostępnione. Nie pozostawiono choćby minimalnej treści, pozwalającej uznać, że – jak twierdzi dyrektor CUW – zamazany fragment tekstu protokołu nie zawiera informacji publicznej. A wtedy wszelkie dane, umożliwiające zidentyfikowanie konkretnej osoby wraz z wysokością i rodzajem udzielonej pomocy o charakterze socjalnym, należy zanonimizować z uwagi na ochronę prywatności. Natomiast jeżeli istnieje możliwość, że zaczernione fragmenty protokołu zawierają informację o charakterze publicznym, należy je odkodować. WSA zobowiązał więc dyrektora CUW do ponownego rozpoznania wniosku skarżącego w części, dotyczącej pkt 1 protokołu ze wskazanego posiedzenia Komisji Świadczeń Socjalnych. ©?

Sygnatura akt: II SAB/Po 62/18

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"