Aktualizacja: 25.01.2022 02:00 Publikacja: 25.01.2022 10:07
Foto: Adobe Stock
Weszliśmy już w 2022 r., a pieniędzy z Funduszu Odbudowy UE nie ma i nikt nie potrafi powiedzieć, kiedy będą. Możemy tylko zachęcać rząd polski i Komisję Europejską do wykrzesania z siebie silnej woli porozumienia. Długi konflikt szkodzi wszystkim, a kompromis do tej pory nie został osiągnięty. Jak to rozumieć?
Na początku stycznia KE wydała komunikat, że rozmowy w sprawie polskiego Krajowego Planu Odbudowy (KPO) trwają. Rząd polski powtarza to samo. Nie wiemy, na jakim te rozmowy są etapie i czy jest wola obu stron do rozwiązania sporu. Komisja domaga się likwidacji Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego jako warunku odblokowania pieniędzy z Funduszu Odbudowy, który ma wspomóc naszą gospodarkę mocno nadwerężoną pandemią. Nasz budżet i samorządy czekają na nie z utęsknieniem. Wynika z tego, że negocjacje są nieskuteczne. Co na to KE i inne instytucje? Trzeba też pamiętać, że po zgodzie KE musimy uzyskać zgodę Rady, która będzie miała miesiąc na analizę KPO.
Dla radców publiczne krytykowanie władz samorządu to wciąż „kalanie gniazda”.
Celem przywracania praworządności w wymiarze sprawiedliwości nie jest spełnienie oczekiwań środowiska prawniczego, że przeszłość zostanie „rozliczona”, ale stworzenie instytucjonalnych gwarancji obywatelskiego prawa do sądu.
Demokracja nie jest wtedy, gdy coś nazywamy demokracją, tylko wtedy, kiedy ona naprawdę funkcjonuje.
Państwo komornikom nie pomaga, za to chętnie komplikuje wiele kwestii.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Poselska propozycja nowelizacji kodeksu karnego nie ma nic wspólnego z racjonalną legislacją i prowadzi do absurdalnych konsekwencji związanych z wymiarem kary.
Dyrektywa ws. należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CS3D) nakłada obowiązki, które wymagają od wskazanych przedsiębiorstw przeprowadzenia kompleksowej analizy swoich globalnych łańcuchów dostaw.
Unia Europejska aktywnie wspiera cyfrową transformację przedsiębiorstw w ramach Przemysłu 4.0, oferując granty i programy takie jak „Ścieżka SMART” i „Dig.IT”. Umożliwiają one firmom dostosowanie się do nowych technologii i zwiększenie konkurencyjności na rynku.
Po raz pierwszy od 25 lat Parlament Europejski nie odrzucił żadnego z kandydatów na komisarzy. To wcale jednak nie jest oznaką zgody między partiami europejskiego głównego nurtu.
Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk poinformował, że wysłał do prezydenta-elekta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa list, w którym wspomniał między innymi o kwestii reparacji za szkody wyrządzone Polsce przez Niemcy w czasie II wojny światowej.
W kwestii cyberbezpieczeństwa jesteśmy świadkami próby legitymizacji kontrowersyjnych instytucji prawnych rzekomymi wymogami unijnymi. To przykład tzw. goldplatingu – mówi prof. Tomasz Siemiątkowski, adwokat.
Naprawdę nie chcielibyście, aby unijni biurokraci decydowali o tym, jakie firmy powinny być europejskimi czempionami – mówi wiceprzewodnicząca KE Margrethe Vestager po dwóch kadencjach na stanowisku komisarza UE ds. konkurencji.
Parlament Europejski porozumiał się w sprawie wszystkich komisarzy, co otwiera drogę do powołania nowej Komisji Europejskiej — dowiedziała się “Rzeczpospolita”. Nowa ekipa rozpocznie swoją pięcioletnią kadencję 1 grudnia.
Przedstawiamy najciekawsze orzeczenia z zakresu prawa gospodarczego, administracyjnego, prawa pracy i ubezpieczeń, a także cywilnego oraz karnego wybrane z października 2024 r.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas