Walka o zerową akcyzę na cydr. To pomoże producentom i rolnikom

Producenci zapowiadają, że są w stanie szybko podwoić produkcję, na czym zyskaliby także rolnicy.

Publikacja: 01.03.2024 03:00

Zerowa akcyza na cydr pomoże rolnikom

Zerowa akcyza na cydr pomoże rolnikom

Foto: Bloomberg

Polska jest trzecim na świecie i największym w Europie producentem jabłek, jednak jego przetwarzanie na cydr zdecydowanie nam nie idzie. Produkcja cydru wynosi ok. 6 mln litrów rocznie, podczas gdy w przypadku piwa to ok. 40 mln hektolitrów. Widać więc prawdziwą przepaść, także wynikającą z korzystniejszego opodatkowania.

Producenci walczą więc o zerową akcyzę na cydr. 29 lutego wysłali w tej sprawie kolejne pismo do Ministerstwa Finansów. Poprzedni rząd zapowiedział zniesienie akcyzy, ale zrobił to tuż przed zakończeniem prac Sejmu i ustawa nie została uchwalona.

Budżet da radę z niższą akcyzą na cydr

– Uszczuplenie wpływów do Skarbu Państwa z tytułu akcyzy będzie naprawdę symboliczne, a spodziewany w efekcie zysk gospodarczy bardzo istotny. I to w tym obszarze, który aktualnie potrzebuje dużego wsparcia – przekonuje Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Cydry mają potencjał, zgodnie z szacunkami ilość wytwarzanego cydru w Polsce mogłaby docelowo wzrosnąć do poziomu 50–60 mln litrów w skali roku, redukując problem nadprodukcji jabłek – dodaje.

Czytaj więcej

Wyborczy, nieoczekiwany prezent dla producentów cydru od rządu

Firmy potwierdzają, że zniesienie akcyzy oznaczałoby dla sektora ogromną szansę. Dwa lata temu branża otrzymała zgodę na produkcję cydrów o smakach innych niż jabłkowy. Na sklepowych półkach zadebiutowały cydry arbuzowe, truskawkowe czy brzoskwiniowe. Po latach stagnacji i dramatycznych spadków sytuacja cydrów się zmieniła.

– Pierwszy raz od kilku lat odnotowaliśmy wzrost sprzedaży cydrów. I to w okresie, kiedy inne kategorie spadają – mówi Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group, producent Cydru Dobrońskiego. – Teraz czas na ruch z podatkiem akcyzowym. Pozwoli on zabezpieczyć strategiczny surowiec, dać oddech rolnikom i całej branży, a także zbudować strategiczny dla Polski segment cydrów – dodaje.

Szansa na promocję polskiego cydru

Cydr jest naturalnym produktem niskoprocentowym. Najczęściej wytwarzanym z mocą do 5 proc., zatem często nawet niższą zawartością alkoholu od chociażby piwa. – Produkcja cydru jest przy tym trzy razy droższa od produkcji piwa. Zerowa stawka akcyzy na cydr dałaby impuls do rozwoju polskim producentom – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex, producent Cydru Sadowski. – Z uwagi na ogromny potencjał naszych sadowników moglibyśmy zagospodarować znaczące ilości polskich jabłek i zacząć uczciwie konkurować z zagranicznymi koncernami, które pod postacią „piw smakowych” oferują wyroby „cydropodobne” – dodaje.

Czytaj więcej

Cydr wraca na stoły w wielkim stylu

– My deklarujemy co najmniej podwojenie sprzedaży w ciągu roku i zwielokrotnienie w perspektywie kilku lat, co daje długofalowe korzyści – twierdzi Jakub Nowak, prezes JNT Group.

Branża konsekwentnie powtarza, że obecne przepisy faworyzują piwo. – Przykład? Somersby, które na całym świecie sprzedawane jest jako cydr, w Polsce jest piwem o smaku cydru z zawartością soku jabłkowego na poziomie 1,6 proc., czyli do jego produkcji praktycznie nie jest wykorzystywany polski surowiec, a jeśli już, to w stopniu minimalnym. Produkt obłożony jest niższym podatkiem akcyzowym i można go reklamować w telewizji – mówi Jakub Nowak.

Tego rodzaju produkty są także wykorzystywane jako narzędzie promocji i pretendują do miana lokalnych specjalności. W innych krajach znanych z produkcji jabłek, jak Wielka Brytania czy Francja, cydr jest bardzo popularny. Z kolei kraje, w których strategicznym surowcem są winogrona, wprowadziły zerową stawkę podatku akcyzowego na wino. Tak stało się w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii czy Rumunii.

Czytaj więcej

Polska nie widzi handlu alkoholem w internecie. Jedyny kraj w UE

Popyt na alkohol spada, szczególnie w przypadku wódki, ale także piwa. Najmocniej rosnącą częścią tego segmentu rynku są za to produkty lekkie, z obniżoną zawartością alkoholu lub zupełnie go pozbawione. Widać to również w winach, także musujących. To nowy trend w zwyczajach konsumenckich.

Rolnictwo
Pryszczyca krąży wokół Polski. Ryzyko miliardowych strat przeraża hodowców
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Rolnictwo
Pierwsza pszenica dla nowej Syrii
Rolnictwo
Rolnictwo regeneratywne jako remedium na niestabilność łańcuchów dostaw
Rolnictwo
Kontrole na polskich granicach. Rząd reaguje na poważne zagrożenie
Rolnictwo
Argentyńczycy boją się spadku cen soi. Zmniejszyli jej sprzedaż