Polska wódka zajmuje miejsce rosyjskiej

Alkohole z Polski podbijają rynki zagraniczne, a najlepiej radzą sobie trunki mocne, z wódką na czele. Spada natomiast eksport piwa, a nowym hitem sprzedażowym stają się wina z Polski.

Publikacja: 13.02.2025 04:32

Polska wódka zajmuje miejsce rosyjskiej

Foto: Bloomberg

Polska wódka zdobywa rynki zagraniczne, zwłaszcza po zniknięciu rosyjskiej konkurencji, na którą nałożono w wielu państwach embargo po ataku Putina na Ukrainę. W efekcie w 2024 r. według danych na koniec listopada eksport polskiej wzrósł o ponad 7 proc. (wartościowo). Na rynkach unijnych był lekki spadek, ale poza nimi wzrost sięgnął aż  28,2 proc. – wynika z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa dla „Rzeczpospolitej”.

Foto: Tomasz Sitarski

Rośnie eksport polskiej wódki

W 2024 r. na rynki zagraniczne trafiły wyroby spirytusowe za ponad 500 mln euro. To jednak dane z końca listopada,  wynik grudnia znacząco je podniesie. Ogółem branża ocenia perspektywy sprzedaży poza Polską bardzo obiecująco.

– Wartość eksportu polskich wyrobów spirytusowych rośnie średnio o 13 proc. rocznie w ciągu ostatnich dwóch dekad. Polskie wódki cieszą się uznaną renomą na całym świecie, co przyczynia się do ich rosnącej popularności – mówi Emilia Rabenda, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Dodatkowym czynnikiem wspierającym wzrost eksportu jest embargo na rosyjskie produkty, które zwiększyło popyt na wysokiej jakości alkohole pochodzące z Polski – dodaje.

Czytaj więcej

Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra. To rynek wart miliard złotych

Dane KOWR wskazują jednak, że nie wszystkie kategorie alkoholi są na fali. Aż o 13 proc. spadł eksport piwa. – W większości krajów UE obserwujemy zmniejszenie konsumpcji piwa, np. według ostatnio opublikowanych danych w Niemczech widzimy znaczący spadek, podczas gdy właśnie Niemcy są jednym z głównych odbiorców piwa z Polski – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. – Druga kwestia to mocny wzrost kosztów produkcji piwa w Polsce w ostatnich dwóch latach, co mogło spowodować, że polscy producenci stali się mniej konkurencyjni dla zlecających produkcję klientów z krajów UE – dodaje. Zaznacza jednocześnie, że eksport piwa nadal stanowi znaczącą część krajowej produkcji i jest ok. czterokrotnie wyższy niż import piwa do Polski.

Piwo za to traci siłę eksportową

Równocześnie aż o 37 proc. wzrósł eksport wina z Polski, co jednak wynika nie tyle z krajowej produkcji, a raczej reeksportu produktów, wcześniej importowanych z innych winnych zagłębi winiarskich.

– Już dzisiaj polskie zakłady winiarskie zaopatrują sieci handlowe w Ukrainie, uzupełniając braki towaru i utrzymując ciągłość dostaw. Powoli rozwija się sprzedaż cydrów i innych wyrobów winiarskich do UE. Jednakże, aby eksport wzrósł znacząco, potrzeba szerszej promocji i wsparcia na głównych imprezach targowych – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex. – Polska jako największy producent jabłek w UE powinna być jednym z wiodących producentów cydru. Cydr ma szansę stać się  produktem podobnie rozpoznawalnym jak wino z Francji czy szkocka whisky – dodaje.

Czytaj więcej

Jak Polacy postrzegają "małpki"? Dla alkoholików, pite pod sklepem i przed pracą

– Naszym głównym produktem eksportowym jest marka Monte Santi, którą wysyłamy do kilkunastu krajów. Zagraniczni odbiorcy doceniają innowacyjność produktu i zainteresowanie nim ciągle rośnie – mówi Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group. – Największy potencjał widzimy jednak w możliwościach eksportowych polskich cydrów. Potrzebne jest tu jednak wsparcie w postaci zerowej stawki podatku akcyzowego, do czego wraz ze Związkiem Pracodawców Polska Rada Winiarstwa od wielu lat próbujemy przekonać rządzących. Jest to niezbędne, aby rozwinąć eksport. Jabłko jest naszym strategicznym surowcem, więc dla polskich sadowników byłoby to bezcenne. Zapewniłoby im stały odbiór – dodaje.

Inne firmy widzą potencjał w zagranicznej sprzedaży. – Eksportujemy wina owocowe, koktajle oraz aperitify na bazie wina. Główne kierunki to Niemcy, Węgry, Rumunia, Czechy, Kanada, Izrael i USA. Rzeczywiście w ostatnim czasie obserwujemy coraz większe zainteresowanie produktami z Polski. I wcale nie chodzi tu o kryterium cenowe, bo nie jesteśmy tani – mówi Joanna Semczuk, członek zarządu, dyrektor ds. handlu i logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska. – Wpisuje się to w ogólnoświatowy trend poszukiwania niebanalnych smaków i kierunków. Ich odkrywanie to przygoda, która się nie kończy. I właśnie to obserwujemy teraz na rynkach światowych: sprzedają się produkty zaskakujące, inne zarówno pod względem surowca, jak i regionu. Taki jest chociażby Izrael czy Kanada. Nasze Sunny Garden czy Wino Babuni cieszą się tam ogromną popularnością – dodaje.

Czytaj więcej

Ukraińcy mszczą się na Rosjanach. Ich wódka wyparła z rynku Stoli i Standard

Sprzedaż zagraniczna to dla wielu firm szansa, ponieważ na polskim rynku wyzwań nie brakuje. Od kilku lat sprzedaż wódek i piwa rośnie tylko w ujęciu wartościowym, co jest efektem rosnących cen, choćby z powodu corocznych podwyżek akcyzy. W ujęciu ilościowym sprzedaż jednak co roku kurczy się o kilka procent. W przypadku wina sytuacja jest lepsza, co pokazuje, że zmieniają się także zwyczaje zakupowe. Od kilku lat mocno rosną choćby trunki w wersjach bezalkoholowych.

Polska wódka zdobywa rynki zagraniczne, zwłaszcza po zniknięciu rosyjskiej konkurencji, na którą nałożono w wielu państwach embargo po ataku Putina na Ukrainę. W efekcie w 2024 r. według danych na koniec listopada eksport polskiej wzrósł o ponad 7 proc. (wartościowo). Na rynkach unijnych był lekki spadek, ale poza nimi wzrost sięgnął aż  28,2 proc. – wynika z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa dla „Rzeczpospolitej”.

Rośnie eksport polskiej wódki

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Świetlana przyszłość kartonowej butelki. Może zwiększyć eksport wina z Francji
Przemysł spożywczy
Jeszcze więcej plastiku. Taka może być odpowiedź Coca-Coli na cła
Przemysł spożywczy
Polska to prawdziwa potęga w produkcji czekolady
Przemysł spożywczy
Ceny kawy w rok się niemal podwoiły, a będzie jeszcze gorzej
Przemysł spożywczy
Bacardi przegrywa z Kubą walkę o Havana Club