Heineken pożegnał Rosję. Sprzedał biznes za jedno euro

Rosjanie nie wypiją już piwa Złoty Bażant, Guinness, Krusovice czy Amstel. Holenderski koncern sprzedał rosyjski biznes za symboliczne jedno euro.

Publikacja: 25.08.2023 11:54

Heineken, Sankt Petersburg, Rosja

Heineken, Sankt Petersburg, Rosja

Foto: Bloomberg

To jednak nie cała prawda o transakcji wycofania Heinekena z Rosji. Aktywa objął rosyjski producent perfum, który ma spłacić Heinekenowi 100 mln euro długu. Transakcja będzie miała „marginalny” wpływ na zysk koncernu.

O sprzedaży biznesu i całkowitym opuszczeniu rosyjskiego rynku poinformował Heineken. Wszystkie siedem browarów, kupiła rosyjska grupa Arnest. Kupujący zapewnił gwarancje zatrudnienia na kolejne trzy lata wszystkim 1800 pracownikom Heinekena w Rosji. Umowa nie przewiduje możliwości odkupu aktywów.

Czytaj więcej

Heineken przyznał, że wciąż inwestuje w Rosji mimo obietnic

30 marek piw zniknie z Rosji

W umowie zapisano też, że Arnest Group ma obowiązek spłacić Heinekenowi w ratach historyczne zadłużenie wewnątrzgrupowe rosyjskiego biznesu na kwotę około 100 mln euro. W komunikacie Heineken podkreśla, że transakcja będzie miała marginalny wpływ na zysk na akcję, a prognoza finansowa koncernu na 2023 rok „nie zmieni się”.

Dolph van den Brink, dyrektor generalny i prezes zarządu Heinekena, podkreślił, że to koniec wycofywania się firmy z Rosji. „Chociaż ta transakcja trwała znacznie dłużej, niż się spodziewaliśmy, zapewniła środki do życia naszym pracownikom i pozwoliła nam odpowiedzialnie opuścić ten kraj” – powiedział Dolph van den Brink.

Heineken ogłosił, że w marcu 2022 roku zaprzestanie inwestycji i eksportu do Rosji. W tym samym miesiącu firma ogłosiła przekazanie przedsiębiorstwa nowemu właścicielowi. Heineken obiecał opuścić Rosję w pierwszej połowie 2023 roku, jednak ze względu na zmiany w rosyjskim ustawodawstwie sprzedaż została opóźniona.

W portfolio Heinekena znajduje się około 30 marek piwa. Wśród nich Złoty Bażant, Guinness, Krusovice, Affligem, Gosser, a także „Polowanie”, „Trzy Niedźwiedzie”, „Stepan Razin”, „Okskoe”. Wszystkie te piwa znikną z półek rosyjskich sklepów. Za pół roku wstrzymana zostanie produkcja piwa pod marką Amstel.

Czytaj więcej

Heineken wychodzi z Rosji. To ma go kosztować 400 mln euro

Kim jest Sagał i jak stworzył aerozolowe imperium 

Arnest jest największym producentem perfum, kosmetyków i artykułów gospodarstwa domowego w opakowaniach aerozolowych w Rosji i krajach WNP. Ma 53 proc. rynku produktów aerozolowych wytwarzanych w Rosji. Firma jest zarejestrowana w Niewinnomyskie w Kraju Stawropolskim. Właścicielem jest urodzony w tej miejscowości Aleksiej Sagał (56 lat).

Firma produkuje wyroby w ramach kontraktów z zagranicznymi markami Unilever, Beiersdorf, Colgate-Palmolive, L'Oreal, Coty, Oriflame. A także jest właścicielem marek Prelest, Symphony, Dividic, Garden, Mosquitol.

Sagał zajął 34. miejsce w ratingu Forbesa rosyjskich bogaczy, którzy osiągnęli największe zyski z dywidend w 2022 r. Sagał zgarnął 8,7 mld rubli (równowartość 380 mln zł). Żona przedsiębiorcy jest senatorem w Radzie Federacji - wyższej izbie rosyjskiego parlamentu.

W ubiegłym roku firma kupiła za 570 mln dol. od Ball Corporation (USA) trzy fabryki puszek aluminiowych w obwodzie czelabińskim i to właśnie dywidenda z nowych aktywów wyniosła 8,7 mld rubli. Dwa miesiące później czołowi menadżerowie Arnesta zostali odznaczeni przez kremlowski reżim medalem „Za Zasługi dla Ojczyzny” II stopnia.

Przemysł spożywczy
Świetlana przyszłość kartonowej butelki. Może zwiększyć eksport wina z Francji
Przemysł spożywczy
Jeszcze więcej plastiku. Taka może być odpowiedź Coca-Coli na cła
Przemysł spożywczy
Polska to prawdziwa potęga w produkcji czekolady
Przemysł spożywczy
Ceny kawy w rok się niemal podwoiły, a będzie jeszcze gorzej
Przemysł spożywczy
Bacardi przegrywa z Kubą walkę o Havana Club