Jak działa napęd spalinowo-elektryczny

W samochodach z napędem hybrydowym silniki spalinowy i elektryczny mogą pracować jednocześnie lub na przemian

Publikacja: 16.08.2012 23:51

Jak działa napęd spalinowo-elektryczny

Foto: Rzeczpospolita

Przy niewielkich prędkościach,  wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny (to sytuacja na rysunku 1). Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny (2), a układ podziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator.

W czasie  przyspieszania pracują już oba silniki (3). Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła (4). Wytwarzaną energię elektryczną magazynuje akumulator  napędu hybrydowego.

Do niedawna napędy hybrydowe budowano przy wykorzystaniu silników elektrycznych i benzynowych. Teraz w hybrydach pojawiły się także diesle. Zaletą takiego rozwiązania jest niższe zużycie paliwa.

Napęd hybrydowy może być optymalnie wykorzystany  w sytuacjach wymagających częstego ruszania i hamowania. Stąd coraz szerzej stosowany jest w miejskich autobusach. W przypadku klasycznego napędu znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można jej część zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.

Hybrydowe autobusy produkowane są m.in. w Polsce: w zakładach Solarisa, MAN oraz Volvo. Większość produkcji, w której stajemy się europejskim potentatem, kierowana jest za granicę.

Jak działa autobusowa hybryda? Weźmy przykład MAN: autobus, hamując, ładuje  kondensatory (mają wytrzymać 12 lat eksploatacji) zasilające wszystkie urządzenia pojazdu podczas postoju i w trakcie ruszania. Następnie autobus przejeżdża do 200 m na czystym napędzie elektrycznym, po czym włącza się silnik wysokoprężny o pojemności 6,9 litra. Diesel zostaje także uruchomiony po przekroczeniu prędkości 30 km/godz. Dalej autobus jedzie już tylko na dieslu, po czym, hamując, znowu ładuje kondensatory i przełącza się na silnik elektryczny.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Przy niewielkich prędkościach,  wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny (to sytuacja na rysunku 1). Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny (2), a układ podziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator.

W czasie  przyspieszania pracują już oba silniki (3). Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła (4). Wytwarzaną energię elektryczną magazynuje akumulator  napędu hybrydowego.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot