- Wraz z luzowaniem obostrzeń na początku maja w handlu tradycyjnym łączna sprzedaż detaliczna wzrosła o 14,9 proc., licząc miesiąc do miesiąca. Co ciekawe, udział e-commerce spadł w maju do poziomu 9,1 proc. z 11,9 proc. w kwietniu – podaje firma doradcza JLL.
- Rozwój e-commerce w Polsce jest faktem, niemniej jednak to handel stacjonarny jest nadal najchętniej wybierany przez polskich klientów – komentuje cytowana w komunikacie Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL. - Marcowy wybuch pandemii uwypuklił wyzwania, z którymi rynek, nie tylko w kraju, mierzył się już od dawna. Chodzi tu nie tylko o zwiększenie aktywności sieci handlowych w kanale online i sprzedaży wielokanałowej, ale również o poszukiwanie nowych formatów sprzedaży i lokalizacji, które pozwolą markom otworzyć się na nowe grupy docelowe.
Wielkie otwarcie i zamknięcia
Joanna Tomczyk, starszy analityk rynku w JLL, zauważa, że choć wybuch pandemii spowolnił aktywność budowlaną, to jednak w pierwszej połowie roku deweloperzy oddali w Polsce do użytku niemal 148 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w dużych obiektach ( nieruchomości o powierzchni ponad 5 tys. mkw. - centra i parki handlowe, wolno stojące magazyny handlowe, centra wyprzedażowe).
Prawie 77 tys. mkw. przypada na drugi kwartał. - Niewątpliwie jednym z najważniejszych wydarzeń nie tylko tego półrocza, ale i roku, było otwarcie długo oczekiwanej przez mieszkańców Warszawy Elektrowni Powiśle – wskazuje ekspertka JLL. - W tym samym czasie zamknięto cztery sklepy Tesco (w Gorzowie Wielkopolskim, Piastowie, Lesznie i Puławach) oraz centrum handlowe Sukcesja w Łodzi.
Jak podaje JLL w budowie (z terminem ukończenia w tym lub przyszłym roku) jest prawie 490 tys. mkw. - Niektóre otwarcia mogą jednak zostać przesunięte w czasie – przewidują eksperci JLL.