W 2022 r. budująca w siedmiu aglomeracjach grupa wypracowała 1,66 mld zł przychodów, o 1 proc. mniej niż rok wcześniej, mimo że liczba przekazanych mieszkań była niższa o blisko 9 proc. i wyniosła 3380. Deweloper poprawił też marżę brutto ze sprzedaży – zwiększyła się ona o 1,4 pkt proc., do 28,4 proc. Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o prawie 4 proc., do 470,3 mln zł.
Skonsolidowany zysk operacyjny zwiększył się o prawie 5 proc., do 436 mln zł, a czysty zysk o ponad 11 proc., do rekordowego poziomu 368 mln zł – tu dopalaczem były bardzo wysokie przychody finansowe:30 mln zł wobec 6,5 mln zł rok wcześniej, z czego prawie 18 mln zł wyniosły odsetki. Na koniec grudnia Atal miał 200 mln zł gotówki na kontach i 92 mln zł na lokatach (a także 107 mln zł na rachunkach powierniczych nabywców mieszkań).
Wskaźnik dług do EBITDA zmniejszył się w 2022 r. z 2 do 1,8, zadłużenie oprocentowane zmniejszyło się o 9 proc., do 563 mln zł.
- W 2022 r. znaczącą uwagę poświęciliśmy kwestii zadłużenia i płynności, które są obecnie jednymi z kluczowych czynników mających wpływ na konkurencyjność w naszym sektorze. W zeszłym roku istotnie obniżyliśmy zadłużenie, jego stan w grupie jest stosunkowo niski. Tym samym nie jesteśmy obciążeni wysokimi kosztami związanymi z dostępem i obsługą kapitału, to aktualnie jedna z istotniejszych barier w naszej branży. Wykupiliśmy serie obligacji zapadających w zeszłym roku, nie decydując się przy tym na nowe emisje. Ponadto posiadamy wysoki stan dostępnych środków pieniężnych, który w pełni pozwala na rozwój dalszej działalności. Jest to niezwykle ważne w niestabilnych okolicznościach zewnętrznych – skomentował prezes Zbigniew Juroszek. - Od zawsze rentowność naszej działalności jest kluczową kwestią, która buduje wartość dla akcjonariuszy. Celem, który sobie stawiamy, jest osiąganie wysokiego poziomu rentowności z inwestycji deweloperskich, mimo niezwykle trudnego otoczenia dla spółek. Niesprzyjająca sytuacja makroekonomiczna i przejściowe trudności z dostępem do kredytów hipotecznych nie wpływają na nasze długoterminowe podejście do sektora nieruchomości i rynku pierwotnego. Niezmiennie uważamy, że polski sektor posiada silnie fundamenty pod wieloletnie wzrosty – dodał.
W 2022 r. deweloper sprzedał 2091 mieszkań, o 51 proc. mniej niż rok wcześniej.