Rękojmia czy gwarancja? Uprawnienia nabywcy

Sprzedający i kupujący często nie rozróżniają dwóch oddzielnych reżimów odpowiedzialności i wpadają w pułapki wzajemnie na siebie zastawiane. Rękojmia jest obowiązkowa, gwarancja – dobrowolna.

Publikacja: 11.08.2022 20:58

Rękojmia czy gwarancja – konsumenci powinni mieć świadomość przysługujących im praw

Rękojmia czy gwarancja – konsumenci powinni mieć świadomość przysługujących im praw

Foto: Rawpixel.com/shutterstock

Upraszczając bardzo ten zawiły problem, można przyjąć, że korzystniejsza dla kupującego jest rękojmia, ponieważ jej warunki są określone w przepisach i przedsiębiorca nie może ich w żadnym zakresie zmieniać na niekorzyść konsumenta. Wybór rękojmi daje konsumentowi większą pewność posiadanych uprawnień i ułatwia dochodzenie roszczeń.

Inaczej jest w przypadku gwarancji. Zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy i uprawnienia konsumenta określa wówczas samodzielnie gwarant, mogą więc one być mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Nieruchomości
Spółdzielnie walczą z podwyżkami. Polska nie pomogła, liczą na Unię
Nieruchomości
Misja samobójcza. Waloryzacja w mieszkaniówce
Rynek nieruchomości
Za dwa lata proces budowlany w Polsce ma być prowadzony cyfrowo
Nieruchomości
Nowe zasady odbioru mieszkań: nabywca będzie rządził
Nieruchomości
Nowa ustawa deweloperska: trudniej będzie wycofać się z umowy