Eksperci firmy tłumaczą, że sytuacja na trójmiejskim rynku magazynowym jest mocno związana z rozwojem infrastruktury portowej w Gdańsku i Gdyni. Dużym atutem regionu jest także doskonałe połączenie drogowe z resztą kraju. - Trójmiejskie porty odgrywają coraz ważniejszą rolę na logistycznej mapie regionu Europy Środkowej i Wschodniej. W pierwszym kwartale tego roku port gdański awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich. Od 2016 roku przeładunki kontenerów w Gdańsku liczone w TEU wzrosły o prawie 63 proc., a w Gdyni o prawie 54 proc. Natomiast wielkość przeładunków (tys. ton) w tym okresie zwiększyła się odpowiednio o prawie 43 proc. w Gdańsku i 37 proc. w Gdyni – podaje Newmark Polska. (dawniej Cresa).
Skracanie łańcuchów dostaw
– Sytuacja związana z pandemią i niespotykanymi wcześniej kolejkami statków wyczekujących na załadunek i rozładunek w chińskich portach, załamanie się łańcuchów dostaw, a potem wojna w Ukrainie, spowodowały bardzo gwałtowny rozwój nearshoringu. Wiele firm decyduje się na skracanie łańcuchów dostaw i lokowanie zakładów produkcyjnych i magazynów bliżej rynków zbytu – wyjaśnia Michał Rafałowicz, dyrektor regionalny w Newmark Polska, odpowiedzialny za województwa pomorskie, zachodniopomorskie i kujawsko-pomorskie.
Jakub Dudkiewicz, ekspert w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych w Newmark Polska, dopowiada, że beneficjentem tego zjawiska w dużej mierze staje się Europa Środkowa i Wschodnia, która ciągle jest postrzegana jako atrakcyjniejsza cenowo w porównaniu z Europą Zachodnią. – Producenci coraz poważniej analizują możliwość przeniesienia części produkcji do takich państw jak Polska czy Rumunia. Są w stanie ponieść większe koszty, zapewniając sobie pewność i ciągłość dostaw. Zlokalizowanie nawet niewielkiej części produkcji w Europie może w znaczący sposób zwiększyć płynność dostaw do kontrahentów. Wsparciem przenoszonych zakładów produkcyjnych będą powstające w ślad za produkcją hale magazynowe – zaznacza ekspert. – Trójmiasto jest ważnym punktem nie tylko na polskiej, ale i europejskiej mapie logistycznej. Wzrost znaczenia transportu morskiego oraz przeładunków w Gdańsku i Gdyni spowodowały ogromny boom na powierzchnie produkcyjno-magazynowe w województwie pomorskim – dodaje.
Według danych Newmark Polska w całym 2021 roku najemcy w tym regionie podpisali umowy najmu na prawie 442,5 tys. mkw. hal. To o prawie 20 proc. więcej niż w 2020 roku (370,8 tys. mkw.). W I kw. 2022 roku wynajęto 95 tys. mkw. magazynów.