Około 591 tys. mkw. powierzchni handlowej powstaje w całej Polsce, z czego 79 proc. w głównych aglomeracjach – podaje Joanna Tomczyk, konsultant w dziale badań rynku i doradztwa w JLL. – Prawie 5,5 mln mkw. centrów handlowych, czyli 57 proc., powstało dziesięć lat temu i wcześniej. Na korzyść starszych projektów przemawia ugruntowana pozycja na rynku i rozpoznawalność wśród klientów.
Adres i przyzwyczajenie
Jak podkreśla Joanna Tomczyk, rosnąca na rynku handlowym konkurencja sprawia, że właściciele obiektów muszą cały czas podążać za trendami, rozwijając ofertę na bieżąco. – Dlatego tak wielu właścicieli decyduje się na modernizację, remodeling (rearanżację) lub rozbudowę obiektów – wyjaśnia przedstawicielka JLL.
Piotr Karpiński, dyrektor z CBRE, jest przekonany, że stare centra handlowe mają szansę w starciu z nowoczesnymi obiektami. – Większość polskich galerii handlowych ma niespełna 20 lat. To bardzo mało w porównaniu z tymi w krajach Europy Zachodniej i na świecie – podkreśla Piotr Karpiński. – Nawet nasze najstarsze obiekty są często w dobrym stanie technicznym. Wiele z nich ma najlepsze adresy, co stanowi o przewadze konkurencyjnej. Ze względu na lokalizację i mocne zakorzenienie w świadomości konsumentów takie obiekty – mimo mniej atrakcyjnego wyglądu i braku najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych czy architektonicznych – doskonale sobie radzą na rynku.
Jako przykład dyrektor z CBRE wskazuje centrum Wars Sawa Junior w Warszawie. – To pierwsze domy towarowe w Polsce. Dzięki lokalizacji przyciągają miliony odwiedzających rocznie. Dlatego też światowe marki podjęły decyzję o otwarciu tam swoich flagowych sklepów – zwraca uwagę ekspert CBRE. Z danych firmy wynika, że dziś w Polsce jest modernizowanych sześć centrów handlowych.
– Przykładem konsekwentnie prowadzonej strategii jest Galeria Kazimierz, która dzięki inwestycjom jest jednym z najnowocześniejszych obiektów, mimo że powstała ponad dziesięć lat temu – mówi Piotr Karpiński. Joanna Tomczyk dodaje, że w ostatnim czasie swoje centra modernizuje Carrefour (np. centrum handlowe Morena w Gdańsku, modernizacja i rozbudowa o 13 tys. mkw. w latach 2015 i 2016, Galeria Słowiańska w Zgorzelcu, remodeling w 2016 r., właściciel planuje rozbudowę o 3 tys. mkw.) czy Atrium (kolejna rozbudowa Atrium Promenada w Warszawie o ok. 7,5 tys. mkw. w 2016 r., w przygotowaniu są kolejne etapy rozbudowy; plany rozbudowy Atrium Targówek o 8,6 tys. mkw.).