Naukowcy zbadali rekiny u wybrzeży Brazylii. Testy na obecność kokainy... nie wyszły dobrze

Naukowcy przebadali rekiny u wybrzeży Brazylii. Jak wynika z ich informacji, testy na obecność kokainy dały wynik pozytywny.

Publikacja: 23.07.2024 14:00

W badaniach rekinów u wybrzeży Brazylii naukowcy wykryli wysokie stężenie kokainy

Badania, przeprowadzone przez biologów morskich z Fundację Oswaldo Cruza opisuje BBC.  Uczeni przebadali 13 brazylijskich rekinów ostronosych, złowionych u wybrzeży Rio de Janeiro i odkryli, że w ich mięśniach i wątrobie wykryto wysoki poziom kokainy. Stężenia te były aż 100 razy wyższe niż wcześniej raportowano w przypadku innych stworzeń wodnych.

Badania przeprowadzone przez  są pierwszymi, które wykazały obecność kokainy u rekinów.

Skąd się wzięła kokaina u rekinów u wybrzeży Brazylii?

Eksperci uważają, że kokaina trafia do wód za pośrednictwem nielegalnych laboratoriów, w których jest produkowana, lub wraz z odchodami osób zażywających narkotyki.

Naukowcy twierdzą, że źródłem mogą być również paczki kokainy zgubione lub porzucone na morzu przez handlarzy, jednak tę hipotezę uznają za mniej prawdopodobną.

Gangi piorą z pomysłem. Rośnie asortyment przestępczych metod

Sara Novais, ekotoksykolog zajmująca się morzem w Centrum Nauk o Morzu i Środowisku Politechniki w Leirii, powiedziała magazynowi Science, że odkrycia są „bardzo ważne i potencjalnie niepokojące”. Jak stwierdziła, potrzebne są dalsze badania, aby ustalić, czy kokaina zmienia zachowanie rekinów.

Nie tylko Brazylia. Rekiny pod wpływem narkotyków także w Morzu Karaibskim

Podobne „dziwne” zachowania zaobserwowali naukowcy, badający rekiny pływające w Morzu Karaibskim. Uczeni przypuszczają, że zaobserwowane przez nich nieskoordynowane ruchy drapieżników to efekt pożerania przez nie paczek z kokainą wyrzucanych z łodzi przemytników. W zeszłym roku w próbkach wody morskiej pobranych u południowego wybrzeża Anglii znaleziono związki chemiczne, w tym benzoiloekgoninę, która jest wytwarzana przez wątrobę po zażyciu kokainy.

Sukces polskiego geografa prof. Marka Więckowskiego