Mimo trwającej pandemii aktywność polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych rośnie. Ma to odzwierciedlenie w znaczącej nadwyżce w handlu zagranicznym, wynikającej ze wzrostu popytu na produkty z Polski. Firmy realizują ekspansję międzynarodową na różne sposoby: poprzez eksport, organiczną budowę biznesu lub przejęcia konkurentów.
Długofalowe plany
Przykłady polskich firm, które mają mocną pozycję na rynkach zagranicznych, możemy znaleźć praktycznie w każdej branży. W grupie producentów żywności flagowym przykładem jest Maspex: obecnie jedna z największych spożywczych firm w Europie Środkowo-Wschodniej. Posiada kilkanaście zakładów w Polsce i za granicą. Jej produkty są dostępne na wszystkich kontynentach poza Antarktydą. Sprzedaż zagraniczna stanowi około jednej trzeciej obrotów. Mocną pozycję na innych rynkach ma też Mlekovita, wiodący eksporter wyrobów mleczarskich w Europie Środkowo-Wschodniej. W sumie są one sprzedawane do ponad 160 krajów. Firma szacuje, że około 40 proc. jej produktów trafia na eksport.
Przykładem polskiej firmy, która już od wielu lat konsekwentnie rozwija się za granicą, jest też Selena, producent chemii budowlanej. Ekspansja Seleny rozpoczęła się dwie dekady temu od Rumunii. Dziś grupa ma już 35 spółek w 17 krajach. Poza Polskę mocno wychodzi też sprzedające obuwie CCC. Teraz koncentruje się na regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz na sprzedaży online. Swoją szansę w ekspansji upatruje też PKP Cargo, jedna z wiodących grup logistycznych w Europie.
Firmy, które dynamicznie rozwijają się za granicą, znajdziemy też w sektorze paliwowo-surowcowym. Grupa Lotos jest obecna na rynkach międzynarodowych poprzez spółki Lotos Oil, Lotos Asfalt i Lotos Kolej oraz w segmencie upstream, poprzez Lotos Exploration & Production Norge i Lotos Geonafta. Lotos Oil eksportuje swoje produkty do ponad 60 krajów. Większość sprzedaży eksportowej realizuje bezpośrednio z Polski, ale ma też przedstawicielstwo na Ukrainie. Z kolei spółka Lotos Asfalt sprzedaje do krajów sąsiadujących z Polską, jak również do Rumunii, na Węgry, do Austrii, na Łotwę, a także do Szwecji. Jak wskazuje kierownik działu komunikacji Lotosu Mikołaj Szlagowski, Lotos Asfalt prowadzi też projekty badawczo-rozwojowe. W przypadku wypracowania unikalnych rozwiązań technologicznych, zakończonych patentami, spółka będzie rozważać możliwość komercjalizacji wypracowanych rozwiązań na innych rynkach. Z kolei Lotos Kolej jest licencjonowanym przewoźnikiem w trzech krajach UE. Poza działalnością w Polsce firma od 2015 r. rozwija przewozy w Niemczech, a w 2020 r. rozpoczęła transport towarów do Czech. Realizuje też przewozy na przejściach granicznych z Rosją, Litwą i ze Słowacją oraz do stacji granicznej niemiecko-holenderskiej, gdzie transportuje towary na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy Zachodniej. Ekspansja międzynarodowa Lotosu wpisuje się w scenariusz budowy koncernu multienergetycznego przez PKN Orlen. W jego skład wchodzi już Energa, a mają jeszcze wejść Lotos i PGNiG.
Chemia idzie w świat
Jednym z wiodących graczy w branży nawozowo-chemicznej w Europie jest Grupa Azoty. Istotnym krokiem w kierunku jej międzynarodowej ekspansji było przejęcie w 2018 r. Compo Expert, jednego z czołowych graczy światowego rynku nawozów specjalistycznych. Możliwe do uzyskania efekty synergii z przejęcia Compo Expert oszacowano na 40 mln euro do 2024 r., z czego 6 mln euro zrealizowano już w 2019 r.