Ponad 1,6 mln polskich internautów oglądało w sieci „House of cards"

Dwa pierwsze sezony głośnego serialu wyprodukowanego przez amerykańskiego Netfliksa obejrzało on-line 8,5 proc. polskich użytkowników Internetu – wynika z badań domu mediowego MEC. Większość na stronach pirackich.

Publikacja: 02.03.2015 16:04

Dwa pierwsze sezony głośnego serialu wyprodukowanego przez amerykańskiego Netfliksa obejrzało on-lin

Dwa pierwsze sezony głośnego serialu wyprodukowanego przez amerykańskiego Netfliksa obejrzało on-line 8,5 proc. polskich użytkowników Internetu – wynika z badań domu mediowego MEC.

Foto: Bloomberg

Jak podaje firma, serial był najpopularniejszy w grupie 25-34 latków.

- Pierwsza własna produkcja serwisu Netflix cieszyła się nieco większą popularnością wśród mężczyzn (9,6 proc. wśród badanych internautów płci męskiej versus 7,5 proc. kobiet), młodych dorosłych widzów (13,2 proc. 25-34-latków) i wśród odbiorców wielkomiejskich (w miastach powyżej 500 tys. niemal 15 tys. internautów twierdzi, że widziało „House of Cards") – podaje MEC.

W przeliczeniu na liczbę osób dwa pierwsze sezony serialu  mogło on-line oglądać ponad 1,6 mln osób.

- Nie pytaliśmy o źródło, z jakiego pobrali serial, ale 56 proc. z nich zadeklarowało w badaniu, iż nigdy nie płaci za oglądanie programów w Internecie. To daje wyobrażenie o skali „pirackich" obejrzeń „House of Cards" – podaje MEC.

Od piątku Netflix udostępnia swoim abonentom trzecią serię znanego serialu. Po raz pierwszy w Polsce można ją jednak obejrzeć krótko po amerykańskiej premierze i to od razu w całości – serial udostępniła już bowiem platforma nc+ klientom swojego VoD (wideo na żądanie). Doświadczenie pokazuje, że dotychczas legalne nadawane przez tradycyjnych operatorów telewizyjnych serie tego serialu były jednak oglądane przez niewielkie widownie.

- Na pewno można stwierdzić, że w sieci „House of Cards" cieszył się większą popularnością niż jego „oficjalne" emisje w telewizji. Przypomnijmy, że serial na antenie Alekino+ gromadził w 2013 średnio 25 tys. widzów ( średnia widownia pierwszego sezonu, dane dla premier, grupa widzów powyżej 4 roku życia, źródło: Nielsen), a drugi sezon nieco ponad 17 tys. (dane dla premier). Jednak telewizyjne premiery kolejnych sezonów odbywały się z kilkumiesięcznym opóźnieniem wobec ich premiery na Netfliksie – podaje MEC.

Rok temu, kiedy firma Excipio podliczyła piracką popularność serialu, Polska okazała się drugim krajem na świecie, z którego udostępniane były nielegalne wersje odcinków drugiego sezonu „House of cards". Na torrentach było aż 6,38 tys. źródeł z nielegalną wersją serialu udostępnianych z Polski (więcej - prawie 8 tys. - udało się znaleźć tylko w USA). Wyprzedziliśmy nawet wielkie rynki: Kanadę, Wielką Brytanię, Australię i Indie.

Jak podaje MEC, „House of Cards" jest jednak i tak mniej popularny wśród polskich internautów niż np. „Gra o tron" (którą wedle deklaracji oglądało ponad 32 proc. badanych przez MEC), „Rodzina Borgiów" (16,7 proc.) albo „True Detective" (12,1 proc.).

-ele

MEC
Media
SEC pozywa Elona Muska w sprawie Twittera. Miał złamać prawo, by zaoszczędzić
Media
Polskie kina nie zrobią kokosów na „Putinie”. Nadzieja Vegi w zagranicy
Media
Chińczycy sprzedadzą Elonowi Muskowi amerykańskie aktywa TikToka?
Media
Władcy ekranów. Nielsen przeliczył oglądalność telewizji i streamingu w Polsce
Media
TikTok może zostać zakazany już w tym miesiącu. Czy Donald Trump go uratuje?