Polacy i świat wybierają Google. Tylko w jednym kraju Amerykanie ponieśli klęskę

Amerykańska wyszukiwarka Google dominuje na światowym rynku z udziałem ponad 94-proc. W ramach UE dominacja Google jest największa w Polsce. Ale na chińskim rynku Amerykanie ponieśli całkowitą klęskę: udział Google sięga zaledwie 1,83 procent.

Publikacja: 19.08.2024 14:09

Polacy i świat wybierają Google. Tylko w jednym kraju Amerykanie ponieśli klęskę

Foto: Bloomberg

Dane serwisu analitycznego Statounter.com za lipiec 2024 r. pokazują na bezapelacyjną dominację amerykańskiej wyszukiwarki. Ma ona 94,1 proc. globalnego rynku zapytań na wszystkich urządzeniach (na komputerach stacjonarnych jest to 80,4 proc.).

W większości krajów na całym świecie Google odpowiada za 70–90 proc. wszystkich zapytań. Druga w tym zestawieniu wyszukiwarka Bing koncernu Microsoft ma 3,86 proc. udziału w globalnym torcie. Rosyjski Yandex to 1,36 proc. a chiński Baidu – 0,91.

Chiny nie lubią Google

Dominacja Google w wyszukiwarce internetowej jest tak duża, że ​​od nazwy firmy pochodzi czasownik „google”, czyli wyszukiwanie informacji w Internecie. W połowie 2000 roku zostało oficjalnie włączone do słowników języka angielskiego. Słowo migrowało do innych języków.

W lipcu największy udział Google ma w Indiach i… Polsce – odpowiada tu za 95,42 proc. zapytań. Drugi na polskim rynku jest Bing – 2,91 proc. Kolejne wyszukiwarki, z których korzystają w Polsce internauci, to DuckDuckGo (0,57 proc.), Yandex (0,56 proc.), Yahoo (0,42 proc.) i Ecosia (0,03 proc.).

Czytaj więcej

Nie żyje „matka Google”. Dolina Krzemowa żegna Susan Wojcicki

Niski udział Google w rynku rosyjskim (31,93 proc.) ma związek z restrykcjami i ograniczeniami Kremla, który wymusza na obywatelach używanie krajowej wyszukiwarki Yandex (66,85 proc.). Zupełnie inaczej zachowuje się rynek chiński. Na nim Google jest najmniej używaną wyszukiwarką. Chińczycy najczęściej wybierają rodzime Baidu (52,11 proc.), drugi jest Bing (31,53 proc.), a trzecia także chińska wyszukiwarka Haosou – 7,21 proc. Kolejne używane w najludniejszym kraju świata wyszukiwarki są także chińskie – to Sopgou i Shenma.

Google płaci rekordowe kary i pożera najwięcej prądu

W zeszłym tygodniu miało miejsce głośne wydarzenie w świecie high-tech: amerykański Sąd Federalny uznał Google za monopolistę. Na razie nie wiadomo, co czeka koncern w związku z decyzją amerykańskiego sądu. W Unii Bruksela niejednokrotnie nakładała ogromne kary na amerykańskich gigantów technologicznych za naruszenie przepisów antymonopolowych. Dotychczasowy rekord należy także do Google’a – w latach 2017–2019 koncern zapłacił łącznie 8,3 mld euro kar za naruszenie zasad konkurencji na rynku europejskim.

Niedawne badanie portalu Visual Capitalist pokazało, że zużycie energii przez gigantów technologicznych i ich centra danych jest porównywalne z konsumpcją całych państw. Google (ze zużyciem rzędu 24 TWh) przewyższa pod tym względem konsumpcję Jordanii (populacja 11 mln osób) i Ghany (34 mln osób).

Ile i na czym Google zarabia?

Firma została założona w 1998 roku przez studentów Uniwersytetu Stanforda Larry'ego Page'a i Sergeya Brina. Według Likeweb, według stanu na lipiec 2024 r., Google.com jest najpopularniejszą witryną internetową na świecie, z 84,3 miliardami odwiedzin miesięcznie. Na drugim miejscu znajduje się hosting wideo YouTube (30,3 miliarda), który od 2006 roku również jest częścią ekosystemu Google.
Przejęty przez Google w 2005 roku system operacyjny Android jest zainstalowany na ponad 3 miliardach urządzeń w 190 krajach. Trzy czwarte wszystkich smartfonów na świecie ma system Android. Od 2023 r. w oficjalnym sklepie Google Play dostępnych było 2,6 miliona aplikacji na Androida, pobranych 113 miliardów razy.
Według GlobalStats, wprowadzona na rynek w 2008 r. przeglądarka Google Chrome stanowi około 60 proc. światowego rynku przeglądarek. Lwia część przychodów Google pochodzi z reklam.
Od 2023 r. przychody z reklam wyniosły rekordowe 237,855 miliardów dolarów, nie licząc reklam w YouTube. Kwota ta przewyższa koszty niemal wszystkich największych rynków reklamowych na świecie, z wyjątkiem Stanów Zjednoczonych.
Google wszedł na giełdę 20 lat temu, 19 sierpnia 2004 roku. Obecnie Alphabet (spółka matka Google) to jedna z sześciu największych firm technologicznych na świecie z kapitalizacją przekraczającą 1 bilion dolarów. Akcje sześciu technologicznych gigantów nie tylko przewyższają łącznie setki innych spółek z indeksu S&P 500, ale są porównywalne lub nawet lepsze od gospodarek całych krajów.

Dane serwisu analitycznego Statounter.com za lipiec 2024 r. pokazują na bezapelacyjną dominację amerykańskiej wyszukiwarki. Ma ona 94,1 proc. globalnego rynku zapytań na wszystkich urządzeniach (na komputerach stacjonarnych jest to 80,4 proc.).

W większości krajów na całym świecie Google odpowiada za 70–90 proc. wszystkich zapytań. Druga w tym zestawieniu wyszukiwarka Bing koncernu Microsoft ma 3,86 proc. udziału w globalnym torcie. Rosyjski Yandex to 1,36 proc. a chiński Baidu – 0,91.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Jesienna ofensywa studiów z Polski. 11 bit studios otwiera listę
Media
Trzęsienie ziemi w RMF. Wieloletni szefowie odchodzą z zarządu
Media
Omdia: za 5 lat Netflix przegoni Polsat Box
Media
Rewolucja w Empiku. Sieć wchodzi na rynek książek używanych
Media
Potężna porażka Elona Muska. X zablokowany w całym kraju
Media
Musk atakuje sędziego, może zamknąć X