Rynek mobilny to jeden z najgorętszych tematów ostatnich lat. Według raportu firmy mGenerator wartość zakupów dokonanych przez smartfony czy tablety już w tym roku wyniesie 1 mld zł, a w przyszłym ma to być 2,5 mld zł.
Mimo to wciąż mniej niż 10 proc. firm ma przynajmniej stronę internetową dostosowaną do urządzeń mobilnych. Z badania ActiveMobi wynika, że najlepiej na tle wszystkich analizowanych branż wypadli fryzjerzy, stomatolodzy i restauratorzy. Ale wciąż nie są to liczby szczególnie wysokie.
Ukryty potencjał
ActiveMobi podaje, że właściciele firm wciąż nie doceniają potencjału urządzeń mobilnych, a podstawowym problemem wydaje się brak wiedzy o ich użytkownikach. Czy barierą zawsze są koszty? Niekoniecznie. Prostą aplikację można mieć już za kilka tysięcy złotych – koszt znacznie rośnie, jeśli ma być na kilka systemów operacyjnych, ale i tak nie są to ceny zaporowe.
2,5 mld zł mają wydać Polacy na zakupy tylko poprzez urządzenia mobilne już w tym roku
– Panuje przekonanie, że rozwiązania mobilne są drogie. Wynika to głównie z faktu, iż w Polsce firmy działają przede wszystkim na podstawie model zleceń. Nie rozwinęła się jeszcze natomiast kultura wykorzystania oprogramowania SaaS (Software as a Service) – mówi Łukasz Kubicki, prezes ActiveMobi. Wyjaśnia, że na rynku istnieje choćby wiele kreatorów stron mobilnych, dzięki którym firmy mogą je stworzyć bardzo tanio i efektywnie oraz bez konieczności angażowania firm zewnętrznych.