Co kryje Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach

Aktualizacja: 23.08.2012 13:06 Publikacja: 23.08.2012 12:04

Sień Górna

Sień Górna

Foto: materiały prasowe

Sień Górna

Pełniła funkcje reprezentacyjne. Posadzka była tu zawsze drewniana, ściany gładkie, a belkowany, modrzewiowy strop prawdopodobnie nigdy nie posiadał polichromii. Dziś obok stropu oryginalnym elementem wystroju jest marmurowy portal z 1. połowy XVII w. prowadzący do Izby Stołowej.

Izba Stołowa Górna

To oficjalna jadalnia. Strop belkowany w tej sali otrzymał niezwykle bogatą dekorację polichromowaną. Na 21 modrzewiowych belkach i 1017 deskach, wśród motywów geometryczno-roślinnych, przedstawionych zostało 40 scenek o charakterze alegorycznym, rodzajowym oraz moralizatorskim.

Apartament Biskupi, Trzeci Pokój Biskupi

Według pierwotnych założeń miał pełnić funkcję reprezentacyjnej sypialni i gabinetu, ponieważ okazał się w zimie zbyt chłodny, do końca lat 50. XVIII stulecia służył jako gabinet.

Apartament Biskupi, Pierwszy Pokój Biskupi

Pierwotnie druga antykamera (przedpokój), izba przeznaczona dla pokojowych, stąd jej mniej reprezentacyjny wystrój.

Apartament Senatorski, Pierwszy Pokój Senatorski

Po przeciwnej stronie Izby Stołowej w narożniku północno-zachodnim znajdowały się równie okazałe wnętrza tzw. Apartamentu Senatorskiego, przeznaczonego dla gości świeckich.

Alkierz pod Wieżą

To tu znajduje się tzw. Locus secretus (toaleta niegdyś nazywana prewetą lub potrzebnicą).

Pierwszy Pokój Prałatów

Na piętrze znajdują się również dwa reprezentacyjne pokoje przeznaczone dla znamienitych przedstawicieli duchowieństwa nazywane Pokojami Prałatów.

Drugi Pokój Prałatów

Ściany pod XVII-wiecznym stropem belkowym z polichromowaną dekoracją geometryczno-roślinną i rodzajową obiega fryz z alegoriami rolnictwa, bartnictwa, myślistwa oraz kartusze z herbami rodowymi biskupa Jakuba Zadzika.

Stropy ramowe

Warsztat Tomasza Dolabelli (1570–1650), jednego z głównych przedstawicieli malarstwa barokowego, pracującego w Polsce na potrzeby królów z dynastii Wazów.

Tomasz Dolabella wykonał także dekoracje w apartamentach na Wawelu i wiele portretów rodziny królewskiej.

W Polsce stropy ramowe zachowały się jedynie w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta Gdańska oraz w pałacu kieleckim, można je zatem uznać za najcenniejsze elementy wystroju.

Sanktuarium Marszałka

Trzy sale w południowo-zachodnim narożniku parteru pałacu zajmuje Sanktuarium, otwarte 2 października 1938 r. W sierpniu i wrześniu 1914 r. tutaj swoją kwaterę główną miał Józef Piłsudski.

Portret Aleksandra Jana Jabłonowskiego

Antoni Józef Misiowski (czynny 1735–1743) Aleksander Jan Jabłonowski herbu Prus III (ok. 1670–1723), drugi syn hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (1634–1702) i Marianny z Kazanowskich (1643–1687) herbu Grzymała, chorąży wielki koronny od 1693, starosta dźwinogródzki, korsuński i buski; pułkownik wojsk koronnych, uczestnik walk z Turkami i Tatarami, przeciwnik Sasów na tronie polskim.

Portret autorstwa krakowskiego malarza wzorowany jest na wcześniejszym wizerunku z 1705 roku (w zbiorach prywatnych). Wykonany na zamówienie rodu Wielopolskich Gonzaga Myszkowskich. Pochodzi z kolekcji rodu Wielopolskich z Chrobrza. W 2008 roku spadkobiercy rodu przekazali go w darze dla Muzeum Narodowemu w Kielcach.

Katedra w Amalfi

Aleksander Gierymski (1850–1901) Katedra w Amalfi należy do grupy obrazów powstałych w ostatnim okresie twórczości Gierymskiego. Pod koniec życia jednym z głównych nurtujących go zagadnień i  artystycznych wyzwań stało się światło. Malował przeniknięte nim zabytkowe wnętrza pałaców

i kościołów, widoki miast, architekturę. Wszystko to precyzyjne, wydobyte ostrym światłem detale, skąpane w słońcu pełne świeżości barwy tworzą szczególne wrażenie dekoracyjności, widać w nich radość płynącą z samego procesu tworzenia.

Portret dziewczynki w czerwonej sukience, Polska 1897

Józef Pankiewicz (1866–1940)

Józefa Oderfeld (1890–1954) była jedną z trzech córek Adama Maksymiliana Oderfelda

i Jadwigi z Koniców (siostrą Anieli i Anny). Poślubiła Wacława Olszewicza (1883–1974), ekonomistę, przemysłowca i miłośnika starych książek. Zginęła w tragicznych okolicznościach w 1954 roku. Na zlecenie Adama Maksymiliana Oderfelda, warszawskiego prawnika i kolekcjonera malarstwa polskiego, Józef Pankiewicz namalował kilka portretów rodzinnych. Portret Józefy Oderfeldówny powstały wczesną wiosną 1897 r. zaliczany jest do najpiękniejszych przedstawień w polskim malarstwie portretowym. Należy do wrażliwych i nieczęstych wizerunków dziecka, przedstawionych z uwagą, którą malarze poświęcali zwykle osobom dorosłym. W dwudziestoleciu międzywojennym obraz był w zbiorach rodziny Lurysiewiczów w Warszawie, w 1936 roku został zdeponowany w Muzeum Śląskim w Katowicach przez samą portretowaną. W czasie II wojny został sprzedany osobie prywatnej. Do zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach został zakupiony w 1971 r.

Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach

To najlepiej zachowana w Polsce rezydencja z epoki Wazów. Jeden z niezwykle okazałych symboli Kielc. Pałac zawsze wzbudzał wśród swych gości zachwyt, ale też pasję odkrywania historii tego miejsca i ludzi z nim związanych. Warto ulec czarowi wnętrz biskupiej rezydencji, zwiedzić apartamenty, a także rozwikłać wiele ciekawych zagadek ukrytych w bogatej dekoracji pałacowej.

Widok od strony parku. „Siedzibę tę wzniósł ku wygodzie swych następców biskupów krakowskich Jakub Zadzik z najwyższej łaski biskup krakowski i książę siewierski".

Sklepik muzealny

Oferuje wydawnictwa z dziedziny historii sztuki, historii, etnografii, archeologii, przyrody, albumy oraz pamiątki związane z pałacem, Kielcami jak i regionem świętokrzyskim. Można tu także kupić reprodukcje obrazów z pałacowej galerii oraz z wystaw czasowych.

Sień Górna

Pełniła funkcje reprezentacyjne. Posadzka była tu zawsze drewniana, ściany gładkie, a belkowany, modrzewiowy strop prawdopodobnie nigdy nie posiadał polichromii. Dziś obok stropu oryginalnym elementem wystroju jest marmurowy portal z 1. połowy XVII w. prowadzący do Izby Stołowej.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Kultura
„Drogi do Jerozolimy”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Kultura
Polska kultura na EXPO 2025 w Osace
Kultura
Ile czytamy i jak to robimy? Młodzi więcej, ale wciąż chętnie na papierze