Upada sieć sklepów muzycznych HMV

Jedna z największych sieci sklepów muzycznych na świecie HMV nie sprostała konkurencji sprzedaży internetowej i jest bliska upadku.

Aktualizacja: 15.01.2013 12:26 Publikacja: 15.01.2013 12:20

Upada sieć sklepów muzycznych HMV

Foto: Domena publiczna

HMV to skrót od nazwy firmy fonograficznej His Master's Voice. Jej logo przedstawiające teriera zasłuchanego w „głos pana" dobiegający z tuby gramofonu korbkowego należy do najbardziej rozpoznawalnych. Najważniejszy sklep HMV przy Oxford Street w Londynie, otwarty uroczyście w 1921 r. przez kompozytora Edwarda Elgara, zostanie wkrótce zamknięty kończąc erę firmy, która zaczęła działalność jako Gramophone Company.

Założył ją w latach 90. XIX wieku wynalazca gramofonu i płyty Emil Berliner, który postanowił sam zarobić na swoich patentach. Jego płyty nadawały się do masowej produkcji, bo były tłoczone z matrycy. Zapisany w rowku płyty dźwięk wydobywała igła połączona z tubą. Pierwsze gramofony miały napęd na korbkę. Najważniejsze posunięcia promocyjne Berlinera to namówienie słynnych śpiewaków operowych Enrico Caruso i Nellie Melba do nagrania arii oraz wykorzystanie loga zasłuchanego w gramofon psa.

Historia tego loga jest intrygująca. Widnieje na nim pies rasy Jack Russell Terrier o imieniu Nipper, a autorem jego wizerunku jest angielski malarz Francis Barraud. Artysta odziedziczył psa po zmarłym bracie Marku Henrym Barraudzie. Zauważył, że Nipper z upodobaniem wsłuchuje się w głos swojego pierwszego pana utrwalony na cylindrze fonografu i tak go przedstawił. Licząc, że dobrze sprzeda obraz Edison-Bell Company zaprezentował go siedzibie firmy w New Jersey. - Psy nie słuchają fonografów - miał usłyszeć. Nie zniechęcony udał się do konkurencji z intencją przemalowania fonografu na gramofon Berlinera. Manager William Barry Owen wypożyczył mu urządzenie z tubą, by Barraud mógł dokładnie je namalować i obiecał zakup obrazu po zmianach. Artysta zatytułował go „His Master's Voice" i sprzedał za 100 funtów szterlingów.

Kiedy Emil Berliner zobaczył obraz w firmie wpadł na pomysł wykorzystania wizerunku Nippera słuchającego gramofonu w akcji reklamowej w 1899 r. Wkrótce biały terier i nazwa „His Master's Voice" ozdobiły płyty firmy Victor Talking Machine Company, która kupiła licencję na gramofon, płyty i ich produkcję w USA. Na jednej z reklam widniał napis „Patrzcie na psa!". Natomiast Berliner w tym czasie zakładał swoje firmy w innych krajach, np. w Niemczech była to Deutsche Grammophon.

W krajach Wspólnoty Brytyjskiej The Gramophone Company zaczęły tłoczyć płyty z logiem „His Master's Voice" i zasłuchanym terierem dopiero w 1909 r. Wtedy zaczęto używać tej nazwy i skrótu HMV w języku potocznym. W 1931 r. Gramophone Company połączyła się z Columbia Graphophone Company by utworzyć Electric and Musical Industries Ltd (EMI). Słynny znak towarowy zaczął się rozprzestrzeniać na cały świat.

Od lat 30. HMV produkowała gramofony, radia, a później telewizory. W latach 60. zaczęto tworzyć sieć sklepów płytowych. W 2002 r. firma trafiła na londyńską giełdę jako HMV Group. Dziś ma 239 sklepów w W. Brytanii i Irlandii i 4350 pracowników. Ich przyszłość, jak i los logo z Nipperem zasłuchanym w „głos pana" są poważnie zagrożone.

Kultura
Podcast „Rzecz o książkach”: Przyszłość jest dziś – twórczość Janusza A. Zajdla
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Kultura
Aldona Machnowska-Góra: Piotr Gliński opóźnił budowę hali widowiskowej w stolicy
Kultura
Agnieszka Lajus dyrektorką Muzeum Narodowego w Warszawie
Kultura
Europejskie Stolice Kultury 2025: Chemnitz i Nova Gorica – Gorycja
Kultura
Współpraca OmenaArt Foundation z Tate i Sotheby’s