Wśród 17 milionów osób korzystających w Polsce z Internetu 2 miliony 200 tysięcy (13 proc.) korzysta z religijnych witryn. Liczba użytkowników tego typu serwisów dynamicznie rośnie. W ciągu roku zwiększyła się o 31 proc.
Takie wnioski płyną z pierwszych na tak szeroką skalę badań Megapanel PBI/Gemius przeprowadzonych przez Polskie Badania Internetu. Ich wyniki przedstawiono wczoraj w sekretariacie episkopatu.
Choć liczba użytkowników religijnych witryn rośnie, to z badania wynika też, że w ciągu roku spadła średnia liczba ich odsłon przypadających na jednego użytkownika (z 24 do 19). Użytkownicy spędzają też na nich mniej czasu – średnio 22 minuty miesięcznie (przed rokiem – 25 minut). Przeciętny użytkownik Internetu spędza w nim 49 godzin miesięcznie.
– W porównaniu z Włochami czy USA w polskim Internecie jest stosunkowo niewiele stron religijnych i Kościół ma w nim jeszcze do zagospodarowania wiele nisz – podkreślał Andrzej Garapich, prezes PBI. – Tym, co ogranicza rozwój polskich witryn religijnych, jest brak wspólnej oferty reklamowej.
Badania pokazują pewną zbieżność portretu użytkownika stron religijnych i przeciętnego katolika uczęszczającego na coniedzielną mszę świętą. Serwisy religijne częściej odwiedzają kobiety (57 proc.) niż mężczyźni (43 proc.). Najliczniejszą grupę takich internautów stanowią mieszkańcy wsi (29 proc.) i małych miast. Mają wykształcenie średnie (34 proc.), podstawowe (31 proc.) oraz wyższe (23 proc.). Co ciekawe, w porównaniu z wszystkimi internautami strony religijne odwiedza więcej ludzi młodych, w wieku 15 – 24 lat. Więcej jest także osób między 35. a 44. rokiem życia.