Kultura bezkarności. Polacy przymykają oczy na sklepowe kradzieże

Choć policyjne statystyki wskazują na spadek liczby zgłoszeń tego typu przestępstw i wykroczeń, to zdaniem ekspertów jest wręcz odwrotnie. A na policję trafia co najwyżej co trzecie zdarzenie.

Publikacja: 05.12.2024 19:26

Kultura bezkarności. Polacy przymykają oczy na sklepowe kradzieże

Foto: Adobe Stock

- Zjawisko kradzieży w handlu, zarówno detalicznym, jak i hurtowym, stanowi istotny problem dla przedsiębiorstw w Polsce, ale także na całym świecie - mówi dr Marta Ziółkowska z Katedry Zrównoważonego Biznesu SGH, wskazując na poważne straty sięgające od kilku do nawet kilkunastu procent obrotów sklepów.

Z badań SGH oraz firmy Checkpoint Systems Polska wynika, że jednym z głównych wyzwań, jakie stoją przed branżą handlową, jest tzw. „kultura bezkarności” – społeczne przyzwolenie, a czasem nawet usprawiedliwienie kradzieży. Polegało ono w pierwszym etapie, w badaniach jakościowych, na pogłębionych wywiadach z przedstawicielami branży handlu detalicznego i osobami zaangażowanymi w zapewnienie bezpieczeństwa sklepów.

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Handel
Po Biedronce także Carrefour w Polsce pod kreską. I to jeszcze mocniej
Handel
CCC zrobi emisję akcji. Brzoska i Solorz sprzedadzą akcje Modivo
Handel
Marcin Bójko z LPP: Myślę, że odbudowaliśmy zaufanie inwestorów
Handel
Pierwszy sklep, gdzie za wejście trzeba zapłacić
Handel
Polskie marki wygrywają z zagraniczną konkurencją