– Znaczna część Polaków rozpoczyna poszukiwania prezentów
już w listopadzie, korzystając z licznych okazji w ramach Black Weeks. Mimo że
kulminacja przedświątecznych zakupów przypada na grudzień, już teraz widzimy,
że to książki są niezmienne w ścisłej czołówce kategorii najchętniej
wybieranych na prezenty mikołajkowe i gwiazdkowe zarówno w salonach
stacjonarnych, jak i online – mówi Michał Tomaniak, dyrektor działu książki w
Empiku.
Jednak już na drugim miejscu, jeśli chodzi o liczbę wskazań,
znajdują się platformy internetowe, gdzie zaopatruje się jedna trzecia
zapytanych. Jeśli chodzi o kanał online, to jeszcze 28 proc. kupuje w
księgarniach internetowych.
– Liczba kupujących w kategorii książki rośnie, dane za
pierwsze trzy kwartały tego roku wykazują wzrost kupujących o kilka procent
r./r. W ostatnich tygodniach trend ten zdecydowanie przyspiesza – mówi Marcin
Gruszka, rzecznik Allegro. – Grudzień jeszcze przed nami, ale biorąc pod uwagę
dane z zeszłego roku, nasi klienci bardzo często sięgają po książki w tym
czasie. Dużą popularnością cieszyły się niezmiennie książki dla dzieci i
młodzieży – tylko w tej kategorii klienci kupili ponad 900 tysięcy egzemplarzy
w okresie przedświątecznym w 2023 r. – dodaje. I podkreśla, że w tym roku firma
zdecydowanie liczy na więcej.
Polacy często kupują w sklepie Amazon.pl papierowe książki,
szczególnie podczas różnych okazji zakupowych, np. takich jak Black Friday Week – wśród bestsellerów możemy wyróżnić powieści, biografie,
reportaże czy poradniki. – Widoczne jest także to, że sposób czytania książek w
Polsce wciąż się zmienia i coraz chętniej sięgamy także po e-booki czy czytniki
książek, takie jak Kindle – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, odpowiedzialna
za Amazon.pl. – W okresie świątecznym obserwujemy wzmożone zainteresowanie
książkami, które wciąż są sprawdzonym i chętnie przyjmowanym prezentem – jak
pokazało badanie przeprowadzone przez nas w grudniu 2023 roku, dla 17 proc. Polaków
książki były wymarzonym podarunkiem świątecznym. Nie bez znaczenia jest tu z
pewnością fakt, że siedmiu na dziesięciu Polaków za najlepszy prezent uważa ten praktyczny –
dodaje.
Książki na zakupach
Co piąty Polak na zakupy książkowe wybiera się już jednak do
sklepu spożywczego. I to zjawisko zdecydowanie narasta.
– Faktem jest, że rynek książek w ostatnich latach mocno się
zmienia. Słyszymy o zamykaniu księgarni i zauważamy odpływ klientów ze
sprzedaży stacjonarnej w stronę sprzedaży online. Natomiast my od lat promujemy
czytelnictwo i dbamy o szeroki asortyment książek, który zmienia się co dwa
tygodnie, żeby dać klientom możliwość wyboru – mówi Rafał Chojczak, kupiec
odpowiedzialny za kategorię książek w sieci Biedronka. – W wielu mniejszych
miejscowościach to właśnie nasze sklepy są jedynym miejscem, gdzie czytelnicy
mają dostęp do regularnej oferty nowych książek, które prezentujemy na
specjalnych standach. Promujemy czytelnictwo wśród Polaków również poprzez
nagradzanie początkujących pisarzy i ilustratorów – dodaje. Firma również w
okresie przedświątecznym widzi zdecydowany wzrost zainteresowania książkami
wśród klientów.