Dodawali do koszyka niezamówione produkty. UOKiK wziął na celownik e-sklep Duka

Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie spodobała się praktyka sklepu duka.com, który automatycznie dorzuca klientom produkty do koszyka. Zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów może słono kosztować.

Publikacja: 28.06.2023 14:06

Dodawali do koszyka niezamówione produkty. UOKiK wziął na celownik e-sklep Duka

Foto: Duka

Popularna sieć sklepów z artykułami gospodarstwa domowego i elementami wyposażenia wnętrz znalazła się na celowniku UOKiK za praktyki, których ma się dopuszczać w swoim e-sklepie duka.com. Urząd postawił spółce zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów, gdyż w przypadku korzystania z e-sklepu w koszykach klientów mogły być dodawane automatycznie i bez zgody konsumenta dodatkowe produkty. By uniknąć zakupu konsument musiał usunąć dodany automatycznie towar.

Według UOKiK konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego produktu w procesie finalizacji zamówienia i kupić towar, którego nie chcieli. Oczywiście, mogli go zwrócić po otrzymaniu zamówienia, ale odesłanie niezamówionego produktu oznacza poświęcenie czasu i poniesienie kosztów przesyłki.

Czytaj więcej

Gigantyczna kara dla Biedronki. Jest prawomocny wyrok

- Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny w komunikacie prasowym Urzędu.

Praktyka stosowana przed Dukę w e-sklepie, to zdaniem UOKiK tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy w temacie zachowań konsumentów do wpływania na ich wybory w trakcie zakupów.

W związku z tym Urząd wszczął postępowanie wobec sieci Duka i postawił spółce Duka International zarzut, za który grozi kara do 10 proc. obrotu. Potwierdzenie nieuczciwych praktyk w dalszym postępowaniu może więc oznaczać dla Duka International konieczność zapłacenia słonej kary.

Popularna sieć sklepów z artykułami gospodarstwa domowego i elementami wyposażenia wnętrz znalazła się na celowniku UOKiK za praktyki, których ma się dopuszczać w swoim e-sklepie duka.com. Urząd postawił spółce zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów, gdyż w przypadku korzystania z e-sklepu w koszykach klientów mogły być dodawane automatycznie i bez zgody konsumenta dodatkowe produkty. By uniknąć zakupu konsument musiał usunąć dodany automatycznie towar.

Według UOKiK konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego produktu w procesie finalizacji zamówienia i kupić towar, którego nie chcieli. Oczywiście, mogli go zwrócić po otrzymaniu zamówienia, ale odesłanie niezamówionego produktu oznacza poświęcenie czasu i poniesienie kosztów przesyłki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Mieli walczyć z Żabką. Teraz mogą zmienić właściciela
Handel
Płatności odroczone dostępne dla firm. Lepsze warunki niż tradycyjne kredyty
Handel
Firmy też mogą już płacić z opóźnieniem za zakupy
Handel
Beko zamyka dwie fabryki AGD w Polsce. Zwolnienia pacowników
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Handel
Sieć sklepów z Malezji chce walczyć o Polaków. Co sprzedaje MR.DIY?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki